Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Dwie linie o podobnym potencjale - jedna kwitnie, druga do rozbiórki

Dwie linie o podobnym potencjale - jedna kwitnie, druga do rozbiórki

Na linii kolejowej Tarnów - Szczucin od 2001 roku nie są prowadzone przewozy pasażerskie, a samorządowcy chcieliby ją przejąć i rozebrać pod ścieżki rowerowe. Tymczasem ma ona identyczny potencjał do linii Wrocław - Trzebnica, po której jeździ aż 12 par pociągów dziennie, a przewozy przewyższają te z linii Grudziądz - Toruń!

 

 

Od wielu lat lokalne samorządy wzdłuż linii starały się o jej przejęcie w celu wznowienia przewozów kolejowych. W zeszłym roku jednak zmieniły zdanie i obecnie starają się przejąć ją w celu rozbiórki i wybudowania ścieżki rowerowej.  Wynika to zapewne ze znacznej kwoty przeznaczonej na ścieżki rowerowe w nowym RPO Województwa Małopolskiego - większej niż na modernizacje linii kolejowych (!). Jak jest to absurdalny pomysł pokazuje porównanie z inną lokalną linią kolejową: Wrocław - Trzebnica.

Linia nr 326 Wrocław Psie Pole - Trzebnica jest pod każdym względem podobna do Szczucinki. Obie linie są kolejami dojazdowymi do miasta aglomeracyjnego z obszaru niezurbanizowanego. Różnica jest jedna: na linii do Trzebnicy kolej żyje. I ma się bardzo dobrze.

Kilka lat temu linia została przejęta przez samorząd wojewódzki na własność i jako pierwszy taki przypadek w kraju jest zarządzana przez samorząd, a nie krajowego zarządcę infrastruktury. Prowadzone są po niej przewozy pasażerskie przez operatora również samorządowego  - Koleje Dolnośląskie taborem szynobusowym. Częstotliwość pociągów jest jak na polskie realia dobra i porównywalna ze standardami unijnymi (co w Polsce rzadko się zdarza), zważywszy na wielkość największego miasta na linii - Trzebnicy - niecałe 13 tys. mieszkańców.  Dziennie po linii kursuje 12 par pociągów, czyli miej więcej co godzinę.

Jak wykazała szczegółowa analiza wykonana przez CZT linie są bardzo podobne do siebie także pod względem potencjału. Celem analizy było określenie jaka liczba osób zamieszkuje w odległości do 2,5 km od przystanków na obu liniach. Wzięliśmy pod uwagę dane z gmin o liczbie osób zameldowanych na pobyt stały w danym obrębie geodezyjnym. Zaliczaliśmy te z nich które w większości mieszczą się w promieniu 2,5 km od przystanku kolejowego. W wątpliwych przypadkach analizowaliśmy rozmieszczenie zabudowy na terenie obrębu (jeśli większość zabudowy była poza odległością 2,5 km odrzucaliśmy dany obręb (na rysunku zaznaczony samą obwódką).

Otrzymaną liczbę mieszkańców podzieliliśmy przez długość linii poza granicą miasta będącego stolica aglomeracji (Wrocławia i Tarnowa). W obu przypadkach otrzymaliśmy ok. 1100 mieszkańców/km. Dla "Szczucinki" wynik byłby nawet wyższy, gdybyśmy doliczyli obręby za Wisłą, które dzięki mostowi są w zasięgu stacji Szczucin. Co ciekawe, gdyby rozważać przewozy na tej linii tylko na odcinku Tarnów - Dąbrowa Tarnowska to długość linii (16,6 km) jest identyczna jak dla linii do Trzebnicy, ale liczba mieszkańców (29,8 tys.) wyższa o 62%. Wskaźnik liczby mieszkańców na km linii: 1797.

Analiza potencjału linii Tarnów - Szczucin

Analiza potencjału linii Wrocław - Trzebnica

W maju 2015 roku CZT wykonało pomiary frekwencji na linii do Trzebnicy>>>. Jak się okazało w dobie z pociągów korzysta 1106 osób.  Co ciekawe, jest to niemal tyle samo na również badanej przez CZT w podobnym okresie linii Toruń - Grudziądz>>> z 10 parami pociągów  w dobie. Na tej linii potok dobowy wynosi 1142 osoby.  Jest to o tyle zaskakujące, że Grudziądz ma nie, jak Trzebnica, 13 tys. mieszkańców - lecz aż 98 tysięcy! A po drodze jest jeszcze 15-tysięczna Chełmża.

Jak z tego wynika likwidacja "Szczucinki" pod ścieżkę rowerową byłaby kolosalnym błędem. Liczby pokazują, że w przypadku wznowienia przewozów kolejowych, można liczyć na potoki takie same jak na z powodzeniem funkcjonującej linii Wrocław - Trzebnica, czyli takie same jak na linii Grudziądz - Toruń. A ścieżkę rowerową można przecież wybudować na gruncie kolejowym obok toru. Taka ścieżka jest planowana wzdłuż linii Hajnówka - Białowieża.

Ostatnio zmienianyponiedziałek, 29 sierpień 2016 15:39

1 komentarz

  • kolejowamalopolska
    kolejowamalopolska poniedziałek, 29, sierpień 2016 18:16 Link do komentarza

    zrezygnowano chyba przecież z pomysły ściezki ostatnio, a mib powiedziało, że nie mam mowy o likwidacji

Powrót na górę