Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Remont Mostu Łazienkowskiego nie koliduje z tramwajem lub BRT na środku trasy

CZT spotkało się z projektantem odbudowy Mostu Łazienkowskiego. Okazało się, że pomysł poprowadzenia w przyszłości środkiem Trasy Łazienkowskiej korytarza dla szybkiego tramwaju lub/i autobusu (BRT) nie koliduje z aktualnie realizowanym projektem odbudowy mostu.

Na początku kwietnia CZT przedstawiło władzom Warszawy raport o możliwości poprowadzenia środkiem trasy korytarza szybkiego tramwaju lub/i autobusu (BRT). Środek trasy jest bowiem najkorzystniejszą lokalizacją dla wydzielonych pasów dla komunikacji publicznej. Istniejące obecnie bus-pasy na pasach zewnętrznych co chwilę krzyżują się ze zjazdami i wjazdami na kolejnych węzłach arterii. Raport utrzymany był w tonie interwencyjnym, wnioskował o pilne dokonanie zmian w planach, aby planowana odbudowa mostu odbyła się w taki sposób, żeby w przyszłości wprowadzenie na środek trasy korytarza dla szybkiego środka transportu publicznego nie wiązało się z koniecznością znacznych rozbiórek tego, co będzie obecnie budowane. Jak się okazało nie ma takiego zagrożenia.

Pisząc raport przyjęto za informacjami medialnymi, że wymianie będą podlegały także przęsła betonowe mostu (te skrajne, nie nad rzeką tylko nad brzegami). A to w nich tkwił główny problem. Aby przenieść transport publiczny na środek trzeba by na skrajnych przęsłach zrobić przystanki. Oczywiście ze schodami i windami.  Jeśli by się tego nie zrobiło od razu, w przyszłości trzeba by je wyburzać. W raporcie zaproponowano niewielkie zmiany, które umożliwiłyby w przyszłości dokonanie przebudowy bez znacznych rozbiórek. Chodziło o oddylatowanie środkowego dźwigara. W takim przypadku w dowolnym momencie można by go usunąć i w jego miejscu wybudować przystanek.

Schemat proponowanego przez CZT przystanku nad Wisłostradą

Schemat proponowanego przez CZT przystanku nad Wisłostradą

Jak się okazuje, problem nie istnieje. Obecna odbudowa wykonywana przez firmę Bilfinger Infrastructure obejmuje tylko przęsła stalowe (nad nurtem rzeki). Przęsła betonowe nie będą na razie wymieniane. Ich stan jest wprawdzie nie najlepszy, ale oceny techniczne wykazały, że mogą jeszcze wytrzymać 10-15 lat. Po tym czasie będzie trzeba je wymienić. I wówczas można by zbudować przystanek, a całość trasy przebudować z puszczeniem korytarza transportu publicznego środkiem.

Samo przebudowanie nawierzchni mostu nie jest problemem technicznym, skoro koncepcja CZT przewiduje zmieszczenie się w dotychczasowej szerokości. Ewentualne wprowadzenie tramwaju także. Obciążenia od tramwaju nie są większe niż od jezdni - uważa nasz rozmówca z firmy Transprojekt Warszawa, która przygotowała projekt odbudowy mostu.

Co dalej?

W tej sytuacji raport CZT należy traktować jako wywołanie tematu. - Miasto powinno podjąć własne analizy zasadności utworzenia korytarza szybkiego transportu publicznego w osi arterii, a w przypadku pozytywnych wyników wpisać je do długoterminowych planów oraz ewentualnie starać się o środki unijne - uważa Krzysztof Rytel, prezes CZT.

Jest jeszcze druga sprawa, na którą koncepcje CZT mogą rzutować. Chodzi o wiadukt trasy nad ul. Myśliwiecką. On również jest w bardzo złym stanie i miał być wymieniany w ciągu najbliższych 5 lat. Zamknięcie mostu może ten termin przyspieszyć. Lepiej by było operację przeprowadzić w tym roku, kiedy ruch na trasie jest zmniejszony z powodu zamknięcia mostu, niż za 2 lata znowu powodować utrudnienia. 

Gdyby do tego doszło należałoby uwzględnić pewne uwarunkowania wynikające z koncepcji CZT. Za wschodnim przyczółkiem wiaduktu koncepcja CZT przewiduje kolejny przystanek wyspowy w osi trasy zamiast istniejących bocznych. Wejście do tego przystanku wiodłoby z krótkiego tunelu pod jezdnią spod wiaduktu. Aby w przyszłości umożliwić jego budowę teraz należałoby w przyczółku wykonać otwór. Czasowy byłby on zamurowany.

Stan obecny wschodniego przyczółka wiaduktu nad Myśliwiecką. W przypadku odbudowy należy wykonać w nim (na środku) wejście na przyszły przystanek - czasowo zamurowane

Stan obecny wschodniego przyczółka wiaduktu nad Myśliwiecką. W przypadku odbudowy należy wykonać w nim (na środku) wejście na przyszły przystanek - czasowo zamurowane

Rowery też wygrały

Okazało się ponadto, że zostanie zrealizowany inny postulat CZT. Mianowicie na moście powstaną ścieżki rowerowe. I to nie w poziomie jezdni ale poniżej, pod chodnikami - tak jak proponowało CZT oraz Komisja Dialogu Społecznego. Takie rozwiązanie ma 2 zalety. Po pierwsze łatwiej będzie wjechać na ścieżkę rowerową z brzegu, bo mniejsza będzie różnica poziomów. Po drugie będzie ona chroniona przed opadami deszczu i śniegu, a także ochlapywaniem przez samochody.

Proponowany przez CZT docelowy przekrój mostu - z wydzieloną jezdnią na środku trasy dla komunikacji publicznej i ścieżką rowerową pod chodnikiem (dziś wiemy, że powstaną, i to po obu stronach mostu).

Proponowany przez CZT docelowy przekrój mostu - z wydzieloną jezdnią na środku trasy dla komunikacji publicznej i ścieżką rowerową pod chodnikiem (dziś wiemy, że powstaną, i to po obu stronach mostu).

 

Raport CZT "Most Łazienkowski: odbudowując przystosujmy do tramwaju" odnajdą Państwo tutaj>>> 

Zapraszamy także na facebookowy profil "Trasa Łazienkowska dla tramwajów, BRT i rowerów">>>. Zamieszczamy tam liczne ilustracje proponowanych rozwiązań. Będziemy się także starali regularnie dodawać projekty poszczególnych węzłów omawianej trasy. 

Ostatnio zmienianyśroda, 05 sierpień 2015 13:50
Powrót na górę