Notice: Undefined variable: GK_TEMPLATE_MODULE_STYLES in /www/czt4_www/www/czt.org.pl/templates/gk_news/component.php on line 22
Kraków: Pod płaszczykiem tramwaju 6 pasów ruchu przegrodzi dolinę Sudołu? - Centrum Zrównoważonego Transportu
Logo
Wydrukuj tę stronę

Kraków: Pod płaszczykiem tramwaju 6 pasów ruchu przegrodzi dolinę Sudołu?

Nowa linia tramwajowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na Górkę Narodową ma... przegrodzić dolinę Sudołu 6 pasami ruchu. Do 13 stycznia można składać uwagi do inwestycji w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

Do 13 stycznia trwa przyjmowanie uwag społeczeństwa w procedurze wydawania decyzji środowiskowej dla inwestycji o nazwie "Budowa linii tramwajowej KST etap III (Krowodrza Górka - Górka Narodowa) wraz z budową dwupoziomowego skrzyżowania w ciągu ul. Opolskiej". O ile trudno znaleźć przeciwników budowy tramwaju, o tyle druga część inwestycji może wzbudzać kontrowersje. 

Jak bowiem wynika z dokumentacji przedsięwzięcia linii tramwajowej w rejonie ul. Opolskiej będzie towarzyszyć droga. I to nie byle jaka. W węźle z Opolską będzie bowiem miała aż 6 pasów ruchu. Zarówno po stronie północnej, jak i południowej. Sam węzeł będzie dwupoziomowy. Dwoma estakadami po 2 pasy ruchu bezkolizyjnie pojadą auta jadące tranzytowo Opolską. Pod wiaduktem znajdzie się zaś rondo i poprzeczna linia tramwajowa.

Ale najgorsze jest to, że cała ta trasa (tramwaj i droga) przetnie dolinę rzeki Sudół nasypem. Dolina ta stanowi ciąg zielony i ważny dla mieszkańców osiedla Prądnik Biały teren rekreacyjny. Jedynymi przebiciami w nasypie mają być:

  • przepust dla potoku (o szerokości ok. 4 m i długości ok. 80 m bez możliwości przejścia dla ludzi) i
  • tunel dla ulicy Nad Sudołem (o szerokości ok. 8 m i długości ok. 60 m), w którym znajduje się ulica oraz chodnik, ale tylko po stronie północnej ulicy.

Spacerowicz spacerujący wzdłuż doliny ścieżką nad potokiem lub chodnikiem bliżej ulicy Nad Sudołem będzie zmuszony przechodzić na drugą stronę ulicy Nad Sudołem, żeby pokonać nasyp nowej trasy. To niedopuszczalne. Oczywiście jeszcze bardziej skandaliczne jest uniemożliwienie migracji zwierząt wzdłuż doliny.

 

Trudno w ogóle zrozumieć po co budowie tramwaju ma towarzyszyć tak rozdęta inwestycja drogowa. Osiedla Prądnik Biały i Krowodrza są i bez niej dobrze skomunikowane z ul. Opolską - ulicami Kazimierza Wyki - Batalionu "Skała" AK oraz Pleszowską i Prądnicką. Trudno nie oprzeć się wrażeniu, że pod płaszczykiem ekologicznej inwestycji w tramwaj duża część środków ma być skierowana w infrastrukturę drogową. Zdaniem CZT jest to nieuzasadnione. Na wysokości Opolskiej trasę te powinna przeciąć tylko linia tramwajowa, a jakakolwiek infrastruktura przecinająca dolinę Sudołu powinna przechodzić nad nią estakada obejmująca cała jej szerokość - od potoku Sudół do ulicy Nad Sudołem. Zobacz>>> jak podobną sytuację umiano rozwiązać jeszcze w PRLu.

Do 13 stycznia można składać uwagi w postępowaniu środowiskowym na adres Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie (nawet mailem, adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.). Projekt uwag publikujemy na podstronie poświęconej projektowi tutaj>>> Znajduje się tam też pełna dokumentacja inwestycji - z projektami zagospodarowania terenu i raportem oddziaływania na środowisko.

Powyższa podstrona jest częścią serwisu Transportpodkontrola.pl Zachęcamy też do subskrybowania powiadomień o nowych wydarzeniach dla inwestycji z wybranego zakresu. Serwis Transport pod kontrolą>>>, umożliwia śledzenie aktualnie prowadzonych postępowań z udziałem społeczeństwa w ramach procedur administracyjnych dla inwestycji transportowych w całym kraju. 

KSTIII 2

KSTIII 3

 

Ostatnio zmienianyśroda, 13 styczeń 2016 14:06

Najnowsze od Krzysztof Rytel

Copyright © 2015. CZT - Centrum Zrównoważonego Transportu.