Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Warmińsko-Mazurskie: Za rok o 29% więcej pociągów regionalnych?

O 29% więcej pociągów niemal bez zwiększania dofinansowania z budżetu województwa. Tak za rok może wyglądać kolej w Warmińsko-Mazurskiem - uważa Centrum Zrównoważonego Transportu.


CZT w ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" opracowało projekt uzdrowienia przewozów kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim. Teraz zbiera podpisy za wdrożeniem tego planu od grudniowej zmiany rozkładów jazdy.

kolej na dobra kolej


Jak bez znaczącego wzrostu dofinansowania może jeździć o 29% więcej pociągów?

– Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów – mówi Stanisław Biega z CZT. – W tej chwili pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują często zaledwie 2-3 kursy, a przez większość czasu stoją na bocznicy. Wraz z załogą. W naszej propozycji pociągi jeżdżą wahadłowo przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte, niewiele potrzeba aby uruchomić nowe kursy.

Istota proponowanej reformy - Warmińsko-Mazurskie

Dodatkowe koszty (zmienne) związane z nowymi pociągami w całości pokryją wpływy z biletów od nowych pasażerów. Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości, bo kolej jest atrakcyjna pod wszystkimi innymi względami. Na przykład pod względem ceny biletu:

Koleją taniej niż busem - Warmińsko-Mazurskie

 

Również czas jazdy przemawia na korzyść transportu kolejowego:

Koleją szybciej niż busem - Warmińsko-Mazurskie

Jedynym minusem jest nieakceptowalnie niska częstotliwość połączeń.

Regres połączeń kolejowych

Obecnie w Warmińsko-Mazurskiem pociągi regionalne przejeżdżają znacznie mniej kilometrów niż jeszcze 10 lat temu. Częstotliwość połączeń spadła poniżej poziomu, przy którym możliwe jest wykorzystanie kolei w codziennych podróżach. Takie miasta jak Dobre Miasto, Szczytno czy Nidzica zasługują na zdecydowanie więcej pociągów niż obecnie. Linia Olsztyn – Braniewo z trzema parami pociągów w ciągu doby nie jest atrakcyjna dla pasażerów. Nic dziwnego, że pociągi jeżdżą puste, a linia jest deficytowa.

Liczba par pociągów w ciągu dnia - Warmińsko-Mazurskie

Na Warmii i Mazurach pociągi nie docierają do wielotysięcznych miast powiatowych takich jak: Bartoszyce (25 tys. mieszkańców), Mrągowo (22 tys. mieszkańców), czy Olecko (22 tys. mieszkańców). Inne ważne miasta jak Dobre Miasto czy Braniewo mają 3 pary pociągów – zdecydowanie zbyt mało jak na obszary o takiej gęstości zaludnienia.

Można inaczej

Tymczasem na linii Poznań - Wągrowiec, gdzie w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, liczba pasażerów wzrosła 3-krotnie.

Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny, np. ze stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia 8 i 38 po każdej godzinie), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

Zmiany podobne do tych proponowanych przez CZT dla Warmińsko-Mazurskiego wprowadziła już od grudnia 2015 r. Wielkopolska, dla której pracował Stanisław Biega. Efekt? Spółka Przewozy Regionalne wykona o 14% więcej pociągów przy o 100 tys. mniejszym dofinansowaniu niż rok wcześniej. Spółka Koleje Wielkopolskie wykona o 22% więcej pociągów przy o 1,8 mln zł niższym dofinansowaniu.

– Realizacja naszego projektu bardzo zwiększyłaby efektywność wykorzystania taboru – podkreśla Krzysztof Rytel, prezes CZT. – Zwiększenie liczby kursów o 29% wcale nie spowoduje większego zapotrzebowania na tabor. Wprost przeciwnie. Obecnie liczba taboru wraz z rezerwą w Warmińsko-Mazurskiem to 26 składów. W projekcie CZT jest ich tylko 21.

Oprócz oszczędności rzędu 600 tys. złotych rocznie związanych z odstawieniem 5 szt. zbędnego taboru (kosztowne przeglądy i naprawy), jest też dodatkowa korzyść: na trasach częściej niż dotychczas będzie pojawiał się nowy tabor. Mimo, że połączeń będzie więcej niż obecnie, starych składów w użyciu będzie mniej.

Kolej w Warmińsko-Mazurskiem - czas na normalność

Projekt CZT oznaczałby jakościową zmianę na kolei, wprowadzenie standardu znanego z innych krajów Europy, gdzie nie ma takich sytuacji, że w środku dnia występuje wielogodzinna luka w kursowaniu pociągów. W większości krajów UE pociągi jeżdżą równomiernie w ciągu dnia, w stałym interwale. Tak kolej funkcjonuje w Niemczech czy Austrii, ale także w Czechach czy na Węgrzech.

Na trasie Olsztyn – Szczytno proponujemy zwiększenie liczby połączeń z 8 do 11 i wprowadzenie cyklu co 2 godziny, w szczycie co godzinę. Godzinny cykl w szczycie CZT uwzględniło także na odcinku ze stolicy województwa do Nidzicy, a największy wzrost liczny połączeń (z 3 do 8) przewidziany jest na odcinku Olsztyn – Dobre Miasto. Zwiększenie liczy kursów planowane jest dla większości odcinków w województwie:

Liczba par pociągów w dni robocze

Porównanie oferty kolejowej w woj. warmińsko-mazurskim proponowanej do stanu obecnego

Proponujemy także łatwy do zapamiętania dla pasażera ruch cykliczny - np. na odcinku Korsze – Ełk oprócz uruchomienia nowych pociągów, miałyby one jeździć równo co 3 godziny.

 

LOGO Kolej na kolej

Podpisz petycję

Obecnie CZT zwróciło się do marszałka województwa o spotkanie. Aby zwiększyć poparcie zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.
Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej tutaj>>>.
Ze szczegółowymi materiałami dla województwa warmińsko-mazurskiego można zapoznać się i podpisać petycję tylko dla tego województwa tutaj >>>.

Przykładowe propozycje rozkładów jazdy:

Rozkład - kierunek Braniewo

Rozkład - kierunek Działdowo

Rozkład - kierunek Szczytno

Ostatnio zmienianywtorek, 22 marzec 2016 11:21

6 komentarzy

  • Mariusz
    Mariusz środa, 03, luty 2016 11:44 Link do komentarza

    Czy jest możliwe zrealizowanie tego rozkładu jazdy bez dodatkowych posterunków ruchu? Chodzi mi zwłaszcza o linię nr 216 Olsztyn-Działdowo. Trzeba pamiętać o tym, że kursują tam również pociągi dalekobieżne.

  • Paweł
    Paweł poniedziałek, 01, luty 2016 14:03 Link do komentarza

    Jeszcze jest takie miasto jak Elbląg w tym województwie.. Jeszcze...

  • Sylwester
    Sylwester sobota, 30, styczeń 2016 13:21 Link do komentarza

    A gdzie plan wznowienia połączeń przez Mikołajki- Mrągowo? Całkiem zapomniane?

  • Marian
    Marian piątek, 29, styczeń 2016 21:45 Link do komentarza

    Szczególną uwagą powinno to też być, że w wakacje też jeździ mniej pociągów, m.in. na trasie Iława - Jabłonowo Pom. Na tym odcinku brakuje baardzo weekendowych pociągów rano, koło południa i wieczorem np powinien pojawić się pociąg odjeżdżający z Jabłonowa po godz. 20 lub 21 do Iławy, oraz po 14 godz popołudniu. A w przeciwną stronę z Iławy powinny też odjeżdżać pociągi po 9 rano oraz po 14 popołudniu w weekendy. Tu szczególnie na tym ocinku brakuje bardzo weekendowych pociągów. W te lato pociąg koło 8:30 z bydgoszczy do olsztyna przestaje kursować. I szczególnie w weekendy soboty i niedziele czym mają ludzie dojechać. Niestety wybiorą auta a kolej na tym straci.

  • eeee
    eeee piątek, 29, styczeń 2016 19:43 Link do komentarza

    Nie no jak pozabierali pociągi z jednych tras teraz mają na inne proste pociąg do Ełu popołudniowy jak ktoś z pracy nie zdąży na 16 czeka do 19 do tego opóźnienia tego o 16 już nawet podróżnych nie dziwią raczej panuje zaskoczenie gdy pociąg ten odjedzie o czasie....

  • wudeer
    wudeer piątek, 29, styczeń 2016 11:43 Link do komentarza

    chyba jest błąd w mapce docelowej, dla Olsztyn/Ostróda jest 3/7.

Powrót na górę