Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Szczytno: od grudnia więcej pociągów do Olsztyna?

Ze Szczytna do Olsztyna 11 par pociągów zamiast 8?  Centrum Zrównoważonego Transportu zbiera podpisy za projektem znacznego zwiększenia liczby połączeń kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim od grudnia 2016 r. 

 

W ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" CZT opracowało projekt uzdrowienia przewozów kolejowych w Warmińsko-Mazurskiem. Przewiduje on zwiększenie liczby pociągów regionalnych o 29% przy wzroście dofinansowania ze strony samorządu o zaledwie 1%. Jak to możliwe?

- Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów - mówi Stanisław Biega z CZT. - W tej chwili pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują 2-3 kursy, a przez większość czasu stoją. Wraz z załogą. W naszej propozycji jeżdżą wahadłowo od rana do wieczora przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte niewiele potrzeba, aby uruchomić dodatkowe kursy. Dodatkowe koszty w całości pokryją wpływy od nowych pasażerów.

Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Obecnie kolej ma dużo lepszy czas przejazdu na wielu odcinka w Warmińsko-Mazurskiem, np. ze Szczytna do Olsztyna pociąg jedzie o 20 minut szybciej.

Istota proponowanej reformy - Warmińsko-Mazurskie

W relacji Olsztyn – Szczytno CZT proponuje zwiększenie liczby połączeń z 8 do 11 i wprowadzenie kursów co dwie godziny, a w szczycie nawet co godzinę. Znaczący wzrost połączeń przewidziany jest także w relacji ze stolicy województwa do Dobrego Miasta (z 3 do 8 par), oraz na odcinku Olsztyn – Nidzica (z 4 do 9 par). Zwiększenie liczy kursów planowane jest dla większości odcinków w województwie:

 

To działa

Na linii Poznań - Wągrowiec, gdzie w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, liczba pasażerów wzrosła trzykrotnie. Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny) liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

Zwiększenie efektywności jest tak duże, że zwiększenie liczby kursów o 29% wcale nie spowoduje większego zapotrzebowania na tabor. Wprost przeciwnie. Obecnie liczba taboru wraz z rezerwą w Warmińsko-Mazurskiem to 26 składów. W projekcie CZT jest ich tylko 21. Oprócz oszczędności rzędu 600 tys. złotych rocznie związanych z odstawieniem 5 szt. zbędnego taboru (kosztowne przeglądy i naprawy), jest też dodatkowa korzyść: na trasach częściej niż dotychczas będzie pojawiał się nowy tabor. Mimo, że połączeń będzie więcej niż obecnie, starych składów w użyciu będzie mniej.

 

Normalna kolej dla Szczytna

Jedną z linii, która najbardziej zyskałaby na zmianach, jest linia z Olsztyna do Szczytna. W tej chwili, ze stolicy województwa do Szczytna jeździ 8 pociągów dziennie (odjazdy ze Szczytna o: 5:25, 6:33, 7:45, 13:53, 15:01, 16:42, 18:16 i 18:53). W propozycji CZT pociągi odjeżdżają ze Szczytna do Olsztyna o godzinie: 5:31, 6:26, 7:31, 8:26, 11:31, 13:31, 14:31, 15:26, 17:27, 18:28 i 20:31. Powroty z Olsztyna o: 6:22, 8:22, 10:22, 12:22, 14:22, 15:22, 16:22, 17:22, 18:26, 19:22 i 21:22. 

Projekt popiera Daniel, doktorant ze Szczytna, który kilka razy w tygodniu podróżuje na uczelnię do Olsztyna. – Kolej nigdy nie przekona mnie do siebie kiedy w rozkładzie będą 6-cio godzinne dziury w ciągu dnia jak obecnie. To jakieś nieporozumienie. Kilka lat temu niecierpliwie czekałem na koniec remontu torów, bo drogę do Olsztyna mamy naprawdę bardzo krętą i niebezpieczną. Mam wrażenie, że miliony na remont torów zostały zmarnowane jak patrzę na obecny rozkład. Trzeba to jak najszybciej zmienić - to wielki niewykorzystany potencjał.

 LOGO Kolej na kolej

 

Podpisz petycję

Aby zwiększyć poparcie CZT zbiera podpisy pod petycją do Marszałka. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Zajmuje to w Internecie tylko chwilę, wystarczy wpisać: imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.

Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej tutaj>>>.
Zapoznać się ze szczegółowymi materiałami dla województwa Warmińsko-Mazurskiego oraz podpisać petycję tylko dla tego województwa można tutaj>>>.

 

Proponowany rozkład jazdy dla linii Olsztyn – Szczytno (–Ełk):

Olsztyn Szczytno

Szczytno Olsztyn

Ostatnio zmienianyczwartek, 25 luty 2016 17:40
Powrót na górę