Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Ostrowiec, Starachowice: od grudnia niemal 3 razy więcej pociągów do Kielc?

Na linii ze Starachowic i Ostrowca Świętokrzyskiego do Kielc 16 par pociągów zamiast 6? Centrum Zrównoważonego Transportu zbiera podpisy za projektem znacznego zwiększenia liczby połączeń kolejowych w Świętokrzyskiem od grudnia 2016 r.

 

CZT w ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" opracowało projekt uzdrowienia przewozów kolejowych w Świętokrzyskiem. Przewiduje on zwiększenie liczby pociągów regionalnych o 63,7%, przy wzroście dotacji ze strony samorządu raptem o 5%. Jak to możliwe?

- Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów - mówi Stanisław Biega z CZT. - W tej chwili pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują w Świętokrzyskiem 2-3 kursy, a przez większość czasu stoją. Wraz z załogą. W naszej propozycji jeżdżą wahadłowo przez cały dzień w stałych taktach.

Na linii Kielce – Ostrowiec Świętokrzyski według propozycji CZT pociągi jeździłyby co godzinę przez cały dzień. Na innych liniach przewiduje się także zdecydowane zwiększenie ilości połączeń, a także reaktywację zamkniętych tras (do Buska-Zdroju oraz do Staszowa). Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte niewiele potrzeba, aby uruchomić dodatkowe kursy. Dodatkowe koszty w większości pokryją wpływy od nowych pasażerów.

Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Obecnie dzięki promocyjnej ofercie "Bilet Świętokrzyski" kolej jest konkurencyjna cenowo względem autobusów, a dzięki przeprowadzonym remontom na wielu trasach również pod względem czasu jazdy. Jedynym minusem jest nieakceptowalnie niska częstotliwość.

 

Można inaczej

Na linii Poznań - Wągrowiec, gdzie w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, liczba pasażerów wzrosła trzykrotnie. Podobnie na linii Kraków - Wieliczka gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny) liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

Zwiększenie efektywności jest tak duże, że zwiększenie liczby kursów o 64% wcale nie powoduje większego zapotrzebowania na tabor. Wprost przeciwnie. Obecnie w dzień roboczy w województwie wyjeżdża 16 składów. W projekcie CZT byłoby ich tylko 12. To da dodatkową korzyść - cały używany tabor będzie nowy. Powstaną także oszczędności z powodu braku kosztów utrzymania 4 starych składów elektrycznych. 

 

Normalna kolej dla Ostrowca i Starachowic

Jedną z linii, która najbardziej zyskałaby na zmianach, jest trasa z Kielc przez Skarżysko-Kamienną do Starachowic i Ostrowca Świętokrzyskiego. W tej chwili, między Kielcami a Starachowicami (51 tys. mieszkańców) i Ostrowcem Świętokrzyskim (72 tys. mieszkańców) kursuje zaledwie sześć par pociągów.

W propozycji CZT dla omawianej linii pociągi ruszają ze stolicy województwa o: 5:31, 6:26, 7:31, 8:35, 9:31, 10:35, 11:31, 12:35, 13:31, 14:26, 15:31, 16:35, 17:31, 18:35, 19:31 i 20:35 - a więc jeżdżą przez cały dzień praktycznie w godzinnym takcie. Z Ostrowca pociągi do Kielc wyruszają o godzinie: 4:50, 5:50, 6:56, 7:50, 8:56, 9:50, 10:56, 11:50, 12:56, 13:50, 14:56, 15:50, 16:56, 17:50, 18:56 i 19:50.

Co ciekawe, co drugi pociąg byłby przyspieszony, z czasem jazdy krótszym dla pełnej relacji o 10 minut. Stoimy na stanowisku, że jeśli uruchamiamy nowe pociągi to mogą one pomijać przystanki o najmniejszej popularności - mówi Stanisław Biega z CZT - mieszkańcy mniejszych miejscowości nic nie tracą bo i tak mają więcej pociągów niż teraz, a znakomita większość pasażerów zyskuje podwójnie: dostają dużo więcej pociągów i część z nich jedzie szybciej.

Projekt popiera pan Andrzej ze Starachowic, który pracuje w stolicy województwa. – Nie mam stałych godzin pracy - zdarza się, że potrzebuję dojechać do Kielc na 8, 11 czy 13 - a obecny rozkład jazdy pociągów mi na to nie pozwala. Zdaje się, że osoby zarządzające koleją nie zorientowały się, że na przestrzeni lat rynek pracy bardzo się zmienił. Wolę jechać pociągiem niż samochodem nie tylko ze względu na koszty, ale i na to, że w pociągu przez cały czas jazdy mogę pracować na komputerze.

 

Poprawa połączeń z Warszawą

Inna petycja CZT dotyczy pociągów pospiesznych między Krakowem i Warszawą. CZT chce by wróciły one na linię przez Skarżysko-Kamienną i Radom. I to w takcie co dwie godziny przez cały dzień. Kolejna petycja dotyczy wspólnego biletu między przewoźnikami kolejowymi. Jego wprowadzenie oznaczałoby niższy koszt podróży z przesiadkami. Realizacja wszystkich tych petycji łącznie przyniosłaby znaczne korzyści mieszkańcom Świętokrzyskiego.

 LOGO Kolej na kolej

Podpisz petycję

Aby zwiększyć poparcie dla projektu CZT zbiera podpisy pod petycją do Marszałka. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać: imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.

Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej tutaj >>>.
Zapoznać się ze szczegółowymi materiałami dla województwa świętokrzyskiego oraz podpisać petycję tylko dla tego województwa można tutaj>>>.

Proponowany rozkład jazdy dla linii Kielce – Starachowice – Ostrowiec Świętokrzyski

Proponowany rozkład jazdy dla linii Ostrowiec Świętokrzyski – Skarżysko-Kamienna – Kielce

Proponowany rozkład jazdy dla linii Ostrowiec Świętokrzyski – Skarżysko-Kamienna – Kielce

Proponowany rozkład jazdy dla linii Kielce – Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski

Proponowany rozkład jazdy dla linii Kielce – Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski

Ostatnio zmienianysobota, 06 luty 2016 18:06

1 komentarz

  • Konrad
    Konrad sobota, 06, luty 2016 19:25 Link do komentarza

    Pociąg o 6:56 relacji Ostrowiec Św. -Kielce szkoda że nie będzie stawał na mniejszych stacjach. Rano spora ilość uczniów jeździ do szkoły właśnie o tej porze busami co wcale nie jest tanie a czas przejazdu jest 3 razy dłuższy jak pociągiem. PKP mogłoby na tym zyskać. Może przemyślicie sprawę tych mniejszych stacji. Pozdrawiam

Powrót na górę