Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Bytom, Tarnowskie Góry: od grudnia ponad 2 razy więcej pociągów do Katowic?

Z Bytomia i Tarnowski Gór do Katowic 17 par pociągów zamiast 8?  Centrum Zrównoważonego Transportu zbiera podpisy za projektem znacznego zwiększenia liczby połączeń kolejowych w województwie śląskim od grudnia 2016 r. 

 

CZT w ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" opracowało projekt optymalizacji przewozów kolejowych w województwie śląskim. Pociągów ma być więcej, a dofinansowanie mniejsze. Teraz zbiera podpisy za wdrożeniem tego planu od grudniowej zmiany rozkładu jazdy.

kolej na dobra kolej podpisz petycje


Jak za mniejsze pieniądze niż teraz może jeździć o 13% więcej pociągów?

– Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów – mówi Krzysztof Rytel, prezes CZT. – W tej chwili zdarzają się przypadki, że pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują zaledwie kilka kursów, a przez większość czasu stoją na bocznicy. Wraz z załogą. W naszej propozycji pociągi jeżdżą wahadłowo przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte, niewiele potrzeba aby uruchomić nowe kursy.

Plan opracowany przez CZT zakłada zwiększenie liczby pociągów o 13% i wprowadzenie cyklicznych rozkładów jazdy, zapewniających częstotliwość co godzinę przez cały dzień na większości linii, z zagęszczeniem w szczytach do co pół godziny na najważniejszych odcinkach. Na najbardziej peryferyjnych liniach częstotliwość nie byłaby niższa niż co 2-3 godziny. Wszystko to przy braku zwiększenia dotacji dla Kolei Śląskich, a wręcz przy jej spadku o 7,9 mln zł.

 

Slaskie istota

 

To działa

Dodatkowe koszty (zmienne) związane z nowymi pociągami w całości pokryją wpływy z biletów od nowych pasażerów. Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Że to nie mrzonki pokazuje przykład linii Poznań - Wągrowiec, na której w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, a liczba pasażerów wzrosła 3-krotnie.

Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny, np. ze stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia 8 i 38 po każdej godzinie), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

 

Normalna kolej dla Bytomia i Tarnowskich Gór

Jedną z linii, która najbardziej zyskałaby na zmianach, jest linia z Katowic do Bytomia i Tarnowskich Gór. W tej chwili, ze stolicy województwa do Bytomia i Tarnowskich Gór jeździ tylko 8 pociągów dziennie (odjazdy z Katowic o 5:37, 7:48, 11:35, 13:35, 14:35, 15:37, 17:54, 20:37. W propozycji CZT pociągi odjeżdżają z Katowic do Tarnowskich Gór 35 minut po każdej godzinie, od 5:35 do 20:35 i ostatni o 22:35. Z Tarnowskich Gór 27 minut po każdej godzinie, od 4:27 do 20:27. 

Projekt popiera pan Grzegorz z Tarnowskich Gór, który codziennie dojeżdża do pracy w jednym z katowickich banków. - Pracuję od 10 do 18. Zresztą nie tylko ja - łatwo zaobserwować, że tysiące ludzi dojeżdżają na podobną zmianę. Codzienna podróż zapchanym autobusem miejskim na takim dystansie jest najzwyczajniej w życiu męcząca. Kiedyś niemal wszyscy dojeżdżali do Katowic pociągami, jednak po wielu zmianach godzin odjazdów jest to coraz trudniejsze. W tym momencie rozkład zupełnie uniemożliwia mi skorzystanie z usług kolei. Ktoś pewnie zaraz odpowie, że zwiększanie liczby pociągów nie ma sensu bo i tak jeżdżą one puste. Ale nikt nie zastanawia się nad przyczynami.

 

Zmiany na lepsze w całym województwie

Dodatkowe pociągi (wzrost z obecnych 4 par do 7) i ruch co 2 godziny przez cały dzień przewiduje się na trasie pomiędzy 3 kilkudziesięciotysięcznymi miastami: Rybnik, Żory i Pszczyna. Na linii Czechowice-Dziedzice – Oświęcim z obecnie zawieszonym ruchem regionalnym zaplanowano 6 par pociągów dziennie. Ponadto projekt przewiduje zwiększenie liczby pociągów co najmniej o 1-2 pary dziennie praktycznie na wszystkich pozostałych liniach.

 Slaskie liczba par

 

Niska częstotliwość połączeń to niejedyny minus kolei na Śląsku. CZT uważa, że należałoby także zmienić ceny biletów. Te, zwłaszcza w obrębie GOP, w większości przypadków nie są konkurencyjne wobec transportu autobusowego. Dobrymi przykładami do naśladowania w tym zakresie jest województwo podkarpackie czy świętokrzyskie. Specjalne oferty (Taryfa Podkarpacka, Bilet Świętokrzyski) przygotowane w odniesieniu do cennika przewoźników autobusowych, przyciągają nowych pasażerów do kolei.

– Realizacja naszego projektu bardzo zwiększyłaby efektywność wykorzystania taboru  Zwiększenie liczby kursów o 13% wcale nie spowoduje większego zapotrzebowania na tabor – podkreśla Rytel – Wprost przeciwnie. Obecnie liczba taboru wraz z rezerwą w województwie śląskim to 67 składów. W projekcie CZT jest ich tylko 59 (z tego 41 w ruchu, 18 w rezerwie).

Zmniejszenie ilości taboru o 8 starych jednostek wypożyczonych od Przewozów Regionalnych spowoduje z kolei ogromne oszczędności, rzędu 14,4 mln złotych rocznie. Wynika to z faktu, że są one wynajmowane niezwykle drogo. Dlatego dobre zaplanowanie ich pracy i wygospodarowanie zbędnych sztuk do oddania jest tak kluczowe. Będzie też dodatkowa korzyść: na trasach częściej niż dotychczas będzie pojawiał się nowy tabor. Mimo, że połączeń będzie więcej niż obecnie, starych składów w użyciu będzie mniej.

 kolej na dobra kolej podpisz petycje

Podpisz petycję

Obecnie CZT aby zwiększyć poparcie dla projektu zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.


Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej.
Szczegółowe materiały dla województwa śląskiego wraz z petycją.

 

Proponowany rozkład jazdy dla linii Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry (– Lubliniec):

Katowice Lubliniec Katowice

Ostatnio zmienianysobota, 05 marzec 2016 11:26

2 komentarzy

  • Robert Końpa
    Robert Końpa poniedziałek, 07, marzec 2016 09:20 Link do komentarza

    Szkoda że ani słowa o połączeniu Bytom-Gliwice.

  • Jan Kowalski
    Jan Kowalski niedziela, 06, marzec 2016 14:26 Link do komentarza

    Jak dla mnie brakuje w weekendy pociągu w nocy około godziny 2-3

Powrót na górę