Notice: Undefined variable: GK_TEMPLATE_MODULE_STYLES in /www/czt4_www/www/czt.org.pl/templates/gk_news/component.php on line 22
Punktualność kolei ma nowych liderów - Centrum Zrównoważonego Transportu
Logo
Wydrukuj tę stronę

Punktualność kolei ma nowych liderów

Ogłoszone przez UTK wyniki punktualności kursowania pociągów w I kwartale 2015 r. przynoszą ciekawe obserwacje. Najbardziej punktualnym przewoźnikiem na sieci PKP PLK jest operator, który stosuje najkrótsze czasy między przyjazdem składu na stację końcową i wyruszeniem jako nowy pociąg. Poza tym tradycyjnie już ze względu na brak robót torowych wskaźniki punktualności na sieci PKP PLK są wyższe na początku roku.

 

Od lat liderami punktualności na polskiej kolei są dwaj przewoźnicy: SKM Trójmiasto i UBB. Ten pierwszy, stanowiący część grupy PKP, nie ma w czasach jazdy pociągu rezerw, które PKP PLK stosuje w wysokości 5 minut na 100 km od surowego czasu jazdy. Mimo tego notuje od lat punktualność idealną, bo powyżej 99%. W 1 kwartale 2015 r., było to 99,61%. Natomiast UBB kursuje w Polsce tylko na krótkim odcinku ok 1,1 km od granicy z Niemcami do Świnoujścia. I miało punktualność 99,1%. 

Kolejne w zestawieniu nie było jak zazwyczaj WKD, kursujące po własnej sieci kolejowej, ( czyli tak samo jak UBB i w dużym stopniu SKM Trójmiasto), lecz … Koleje Małopolskie oraz Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Ci dwaj nowi, samorządowi przewoźnicy na razie nie wożą wielu pasażerów, ale punktualność zapewniają bardzo wysoką. Koleje Małopolskie miały punktualność 98,73%, a ŁKA 98,23%.

Koleje Małopolskie
Ta pierwsza firma uruchomiła przewozy praktycznie bez rozgłosu w grudniu 2014 r. nowym taborem zakupionym przez samorząd. Kursuje na trasie Kraków Główny - Wieliczka Rynek w takcie równo co 30 minut. Przewozy są realizowane w dobie w ilości ponad 30 par w dni robocze, z wykorzystaniem tylko 2 obiegów taboru (składów). Przewoźnik stosuje czas na zmianę kierunku jazdy trzyczłonowego pojazdu EN64 na stacjach końcowych po 7 i 12 minut.

Przewoźnik ma najlepsze wskaźniki punktualności na sieci PKP PLK, mimo stosowania tak krótkich czasów przejść taboru. Są one niezgodne z wytycznymi PKP PLK, według których nie powinny być krótsze niż 12 minut. Udało się ten wymóg obejść, ponieważ przewoźnik może na swój wniosek wystąpić o zmianę wytycznych PLK, co zatwierdził UTK. Jak widać z dobrym skutkiem.

Sprawdziliśmy w II kwartale jak sobie dają radę Koleje Małopolskie – jeden spóźniony o 15 minut z winy PKP PLK skład po wykonaniu 2 obiegów kursował już planowo. Pokazuje to, że kluczowe dla punktualności kursowania pociągów jest przeszkolenie personelu i identyfikacja załogi ze swoim pracodawcą. Tworzenie barier, jak to robi PKP PLK, wydając wytyczne do konstrukcji rozkładów jazdy, nic nie daje. Stosujące w pełni te wytyczne PKP Intercity jest nadal najmniej punktualnym przewoźnikiem w kraju (85,52%). Mimo bardzo długich czasów przejść na stacjach końcowych i niezwykle nieefektywnego wykorzystania taboru.

Podsumowanie
Kluczem do sukcesu jest zasada, aby kolejarzom się po prostu chciało. Przy okazji widać korzyści z realizacji przewozów na zasadzie ruchu wahadłowego, z maksymalnym wykorzystaniem taboru i zapewnieniem powtarzalności pracy personelu.

Bowiem wszyscy liderzy wśród przewoźników kolejowych w Polsce stosują ruch wahadłowy jako zasadę – zarówno SKM Trójmiasto, WKD, UBB, ŁKA i Koleje Małopolskie. Jak widać jest to metoda nie tylko na efektywne wykorzystanie taboru i atrakcyjną ofertę, ale także i na punktualność.



Rok temu w I kwartale najpunktualniej kursowała UBB (99,38%) przed WKD (99,33%) i SKM Trójmiasto (98,92%).

 

Jeżeli chcesz aby transport kolejowy był dobrze zorganizowany na większej ilości tras w Polsce, podpisz naszą petycję Kolej na dobrą kolej! Projekt Kolej na dobrą kolej>>> to propozycja uzdrowienia kolei pasażerskiej w 8 regionach i na 2 trasach międzywojewódzkich. Wejdź koniecznie i poprzyj te zmiany. Twój podpis jest bardzo ważny.

LOGO Kolej na kolej  

Ostatnio zmienianyczwartek, 03 grudzień 2015 18:27

Artykuły powiązane

Najnowsze od Stanisław Biega

Copyright © 2015. CZT - Centrum Zrównoważonego Transportu.