Notice: Undefined variable: GK_TEMPLATE_MODULE_STYLES in /www/czt4_www/www/czt.org.pl/templates/gk_news/component.php on line 22
Olsztyn - Warszawa: Za rok pociągi co 2 godziny i szybsze? - Centrum Zrównoważonego Transportu
Logo
Wydrukuj tę stronę

Olsztyn - Warszawa: Za rok pociągi co 2 godziny i szybsze?

Pociągi pospieszne na linii Olsztyn - Warszawa równo co 2 godziny przez cały dzień. Krótszy czas jazdy. Centrum Zrównoważonego Transportu przekonuje,  że to realne i zbiera podpisy.

Centrum Zrównoważonego Transportu w ramach projektu Kolej na dobrą Kolej opracowało projekt poprawy połączeń kolejowych w relacji Warszawa - Olsztyn. Według opracowania pociągi jeździłby na tej linii od rana do wieczora. Cyklicznie co 2 godziny! W dodatku czas jazdy zostałby ujednolicony do tego osiąganego przez najszybsze kursy.

Częściej

W propozycji CZT na trasie kursowałoby 7 par pociągów. Wprawdzie obecnie jest tylko 1 para mniej, ale rozłożone są nierównomiernie w ciągu dnia. Z Olsztyna po pociągu o 9.42 następny jest dopiero o 13.42, a następny po nim dopiero o 17.42. Dwie 4-godzinne luki występują też w drugą stronę: odjazdy z Warszawy: 7:55, 11:55 i 15:55.

W propozycji CZT wszystkie pociągi jadą równo co 2 godziny. Z Olsztyna wyjeżdżają 22 minuty po godzinie parzystej (6.22, 8.22, 10.22 itd.), z Warszawy Centralnej zawsze 40 minut po godzinie parzystej (6.40, 8.40, 10.40 itd.). Taki rozkład jazdy pasażerowi łatwo zapamiętać. 

Oto jak zmieniłyby się częstotliwości odjazdów pociągów (u góry na czerwono rozkład jazdy 2015/16, niżej na niebiesko propozycja CZT):

 Odjazdy z Olsztyna

Odjazdy z Warszawy

Szybciej 

Co więcej, skróciłby się też czas jazdy do 2 godzin i 25 minut niezależnie od kierunku. To też wprawdzie tylko kilka minut krócej niż obecnie osiąga najkrótsze połączenie w tej relacji, ale problem w tym, że teraz niewiele pociągów jedzie tak szybko jak te najszybsze. W kierunku do Warszawy czas jazdy 3 pociągów wynosi 2 godziny i 28 minut, jednego 2 godziny i 29 minut, jednego 2 godziny 45 minut (IC Mazury przez Ostródę i Iławę), a jednego aż 3 godziny i 9 minut (TLK Kormoran - 18 minut traci na postój na Warszawie Wschodniej co wygląda na czas potrzebny na zmianę lokomotywy i byłoby uzasadnione gdyż dalej jedzie magistralą CMK do Katowic, gdyby nie fakt, że od pewnego czasu na odcinku Działdowo - Warszawa również dopuszczalna jest prędkość do 160 km/h więc nie powinno się zmieniać lokomotywy).

Jeszcze gorzej jest w drugą stronę. Do Olsztyna najszybszy pociąg jedzie 2 godziny i 32 minuty - i tylko on jedzie tak szybko. Dwa kolejne jadą 2 godziny i 35 minut, jeden 2 godziny 36 minut, kolejne: 2 godziny 45 minut (IC Mazury przez Iławę) i 2 godziny 58 minut (TLK Kormoran).

W propozycji CZT wszystkie pociągi jadą 2 godziny 25 minut, wszystkie najkrótszą trasą - przez Nidzicę i Olsztynek. Skrócenie czasu jazdy wynika nie tylko z ujednolicenia trasy, ale także z redukcji do minimum postojów technicznych i likwidacji postojów w Mławie, Modlinie i Nasielsku. Zamiast tego pociągi zatrzymywały by się na przystankach Mława Miasto oraz Nowy Dwór Mazowiecki, położonych znacznie bliżej gęstej zabudowy mieszkalnej.

W efekcie, równo co dwie godziny, w czasie o ok. 20-25 minut krótszym niż samochodem byłaby możliwa podróż pomiędzy stolicą kraju i stolicą województwa warmińsko-mazurskiego z prędkością komunikacyjną 95 km/h. Skierowanie pociągu przez Nowy Dwór Mazowiecki (28 tys. osób) oraz Mławę Miasto (30 tys. osób) zapewnia ich mieszkańcom wygodne połączenia z Warszawą.

Czy to realne?

Realność koncepcji została potwierdzona analizami wykonanymi przez CZT. Sprawdzono, czy na tak dużą częstotliwość pociągów stać polskie państwo. Obecnie na mocy 10-letniej umowy z PKP Intercity dopłaca ono tej spółce do uruchamiania pociągów klasy TLK i IC. Według umowy pociągi te powinny wykonywać 33,1 mln pociągokilometrów rocznie. We wcześniejszym raporcie (Nr 4/2014>>>) CZT dokonało rozbicia tej liczby na poszczególne linie w kraju. Symulacja ta udowodniła, że możliwe jest uzyskanie częstotliwości aż 7 par pociągów na linii Warszawa - Olsztyn przy uzyskaniu równie atrakcyjnych częstotliwości na pozostałych liniach - w ramach powyższej kwoty. 

Wszystkie pociągi z Olsztyna do Warszawy z wyjątkiem ostatniego jechałyby dalej do Krakowa przez Radom i Kielce (przedostatni tylko do Kielc). Dawałoby to bezpośrednie i częste połączenia także z tymi miastami. 

 LOGO Kolej na kolej

Podpisz petycję

Wkrótce CZT zaprezentuje swoje analizy urzędnikom Ministerstwa Transportu i Budownictwa. Jednak aby zwiększyć poparcie zbiera podpisy pod petycją do Ministra, aby proponowane zmiany wprowadzić od grudnia 2016 r. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać: imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.

Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej tutaj>>>.

Zapoznać się ze szczegółowym raportem dla połączenia Warszawa - Olsztyn oraz podpisać petycję tylko dla tej linii można tutaj>>>.

Proponowany rozkład jazdy pociągów:

rj Olsztyn Krk

rj Krk Olsztyn

 

 

 

Ostatnio zmienianyczwartek, 28 styczeń 2016 18:31

Najnowsze od Krzysztof Rytel

Copyright © 2015. CZT - Centrum Zrównoważonego Transportu.