Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Kraków - Warszawa przez Kielce i Radom: pociągi co 2 godziny już za rok?

Pociągi pospieszne na linii Kraków - Kielce - Radom - Warszawa równo co 2 godziny przez cały dzień? Centrum Zrównoważonego Transportu przekonuje,  że to realne i zbiera podpisy w tej sprawie.


 

Jeszcze w 2006 r. między Radomiem i Kielcami kursowało 10 par pociągów pospiesznych, z czego większość w relacjach łączących także z Krakowem i Warszawą. Obecnie jest jedynie 5 par takich pociągów (stałego kursowania). I tylko jeden z nich jeździ do/z Warszawy, a tylko 2 do/z Krakowa. Do tych 5 par doliczyć trzeba 3 pary pociągów Warszawa - Kraków przez Żelisławice i Kielce, które Kielcom dają połączenie z Krakowem i Warszawą, ale z Radomiem już nie.  A Radomiowi nie dają nic.

W dodatku już żaden pociąg pospieszny nie jeździ na odcinku Radom - Warszawa najkrótszą trasą przez Warkę. Od 2011 r. wszystkie pociągi pospieszne kursują trasą okrężną przez Dęblin ze względu na planowaną modernizację linii. Która... nie rozpoczęła się do dziś! Zresztą od grudnia 2015 r. jest już tylko jeden taki pociąg. To nie żart: 220 tysięczne miasto odległe od stolicy o 100 km łączy z nią tylko jeden całoroczny pociąg pospieszny.

 

Co 2 godziny przez cały dzień!

Centrum Zrównoważonego Transportu w ramach projektu Kolej na dobrą Kolej opracowało projekt uzdrowienia przewozów kolejowych na linii nr 8 Warszawa - Radom - Kielce - Kraków. Według opracowania pociągi jeździłby na tej linii od rana do wieczora. Cyklicznie co 2 godziny! W dodatku na odcinku Radom - Kielce częstotliwość tę w szczytach zagęściłyby do 1 godziny pociągi w relacjach z Lublina przez Radom i Kielce do Częstochowy / Katowic.

W efekcie zamiast wielogodzinnych dziur w kursowaniu pociągów pospiesznych mielibyśmy wreszcie normalną kolej, jak w Europie. Pociągi kursowałyby równo co dwie godziny (czasem co godzinę) od rana do wieczora. Z każdej stacji odjeżdżałyby zawsze o tej samej minucie po pełnej godzinie. Na przykład z Kielc do Warszawy zawsze 46 minut po godzinie nieparzystej. Taki rozkład jazdy pasażerowi łatwo zapamiętać. Pociągi z Krakowa do Warszawy jechałyby dalej do Olsztyna i z powrotem. Co drugi z nich byłby nowoczesnym Flirtem, bo to m.in. dla obu tych relacji je zakupiono. 

Oto jak zmieniłyby się częstotliwości odjazdów pociągów w przykładowych relacjach (u góry na czerwono rozkład jazdy 2015/16, niżej na niebiesko propozycja CZT):

Kielce Radom

Kielce Warszawa

Radom Krakow

Kraków Kielce

Czy to realne?

Realność koncepcji została potwierdzona analizami wykonanymi przez CZT. Po pierwsze sprawdzono, czy na tak dużą częstotliwość pociągów stać polskie państwo. Obecnie na mocy 10-letniej umowy z PKP Intercity dopłaca ono tej spółce do uruchamiania pociągów klasy TLK i IC. Według umowy pociągi te powinny wykonywać 33,1 mln pociągokilometrów rocznie. We wcześniejszym raporcie (Nr 4/2014>>>) CZT dokonało rozbicia tej liczby na poszczególne linie w kraju. Symulacja ta udowodniła, że możliwe jest uzyskanie częstotliwości aż 9 par pociągów na linii Warszawa - Radom - Kraków przy uzyskaniu równie atrakcyjnych częstotliwości na pozostałych liniach - w ramach powyższej kwoty. 

Po drugie sprawdzono czy PKP Intercity dysponuje odpowiednią ilością taboru. Przyjęto przy tym, że będzie to tabor nie byle jaki. Co drugi kurs będzie realizowany składami Flirt3, które zostały zakupione właśnie m.in. dla tej linii (a także dla relacji Warszawa - Olsztyn). Pozostałe kursy byłyby realizowane składami ED74, przy czym założono, że do grudnia przeszłyby one pewną modernizację. Przede wszystkim chodzi o wymianę siedzeń na wygodniejsze i luźniej rozmieszczone oraz  montaż drzwi dla utworzenia przedsionków - podobnych do tych we Flirtach i Dartach.

Dla problematyki taboru również wykonano analizę - symulację rozdzielenia 20 zakupionych składów Flirt 3 na poszczególne linie, z propozycją rozkładu jazdy. Zagospodarowano 18 pojazdów (2 stanowiłyby rezerwę)  i uzyskano na wszystkich trasach więcej połączeń obsługiwanych flirtami, w tym dla trasy Kraków - Warszawa - Olsztyn potrzebne 4 składy (do tego 4 pojazdy ED74). W tej propozycji Flirty byłyby efektywniej wykorzystywane niż ma to miejsce obecnie. Przejeżdżałby dziennie 8875 km zamiast 7400 km jak obecnie.

 

A co z remontem odcinka Warszawa - Radom?

CZT przekonuje, że pociągi powinny jeździć przez Warkę nawet w czasie modernizacji odcinka Warszawa - Radom. Prace remontowe będą wymagały całkowitego zamknięcia linii jedynie na odcinku Warka – Radom, bo jest jednotorowy uważa Stanisław Biega Pozostałe odcinki trasy są dwutorowe, można na nich prowadzić ruch wahadłowy po jednym torze wtedy, gdy drugi jest remontowany. Proponujemy, aby na odcinku Warka – Radom prowadzić zastępczą komunikację autobusową, skoordynowaną z pociągami na odcinkach Olsztyn – Warka i Radom – Kraków. Czas jazdy przez Warkę, nawet z użyciem komunikacji zastępczej będzie krótszy niż objazdem przez Dęblin.

 LOGO Kolej na kolej

Podpisz petycję

Wkrótce CZT zaprezentuje swoje analizy urzędnikom Ministerstwa Transportu i Budownictwa. Jednak aby zwiększyć poparcie zbiera podpisy pod petycją do Ministra, aby proponowane zmiany wprowadzić od grudnia 2016 r. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać: imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.

Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej tutaj>>>.

Zapoznać się ze szczegółowym raportem dla połączenia Warszawa - Kraków oraz podpisać petycję tylko dla tej linii można tutaj>>>.

 

 Proponowany rozkład jazdy pociągów:

rj Krk Olsztyn

rj Olsztyn Krk

Ostatnio zmienianyponiedziałek, 11 styczeń 2016 07:50

4 komentarzy

  • Staszek Biega
    Staszek Biega czwartek, 21, styczeń 2016 19:13 Link do komentarza

    @pak
    Wystąpiliśmy także do MTB (zbieramy w tej sprawie też podpisy), aby zgodnie z planami z 2012 r. na polskiej kolei w końca br. został przywrócony wspólny bilet . Jeszcze kilkanaście lat temu w Polsce posiadacz biletu okresowego mógł z nim korzystać i z pociągu osobowego i pospiesznego bez dopłaty. A system taki jest i Czechach i na Węgrzech i na Słowacji gwarantując pasażerom lepsza dostępność kolei.

  • Zgradzony
    Zgradzony czwartek, 14, styczeń 2016 18:33 Link do komentarza

    Jest jeszcze jeden problem przy wytrasowaniu pociagow z Radomia do Warszawy przez Dęblin. Jest nim cena biletu. Dlaczego klient ma placic wiecej dlatego ze przewoznik sobie wytrasowal pociag dluzsza trasa. Nawet pomimo ceny promocyjnej, cena ta jest wyzsza niz wynika z cennika podstawowego PKP IC gdyby pociag jezdzil przez Warke.

    Oczywiscie problem zawyzania cen biletow dotyczy wielu innych relacji, dlatego stawka powinna byc liczony od najkrótszej trasy po ktorej prowadzony jest ruch pasazerski

  • pak
    pak czwartek, 14, styczeń 2016 09:48 Link do komentarza

    No chyba sobie jaja robicie. W tej chwili pociągi na tej linii jeżdżą CODZIENNIE opóźnione przez wprowadzenie ruchu wahadłowego. Nikt nie potrafi skoordynować działań. Czerwone dla pociągu pali się 5 minut i nagle rusza, mimo ze nie bylo czekania az przejedzie inny z naprzeciwka. po prostu dyzurny ruchu akurat srał. A cały pociąg czekał. Dopiero po modernizacji całej linii, wprowadzeniu SKM do Piaseczna/Zalesia ma sens dodatkowe obciązanie linii. I oczywiście dla takiego Piaseczna to tylko kłopot bo już kiedyś jeżdziło tędy IC, ale bilet na Służewiec kosztował ok. 12 zł vs 5 zł od KM.

  • z kielc
    z kielc niedziela, 10, styczeń 2016 21:57 Link do komentarza

    Po modernie Okęcie - Warka - Radom na 160km/h i 2 tory to ma sens. Ale kiedy to nastąpi? Za 20 lat? Wtedy czas przejazdu W-wa - Kielce to ok 100 minut nawet...

Powrót na górę