Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

To będzie hit: tanie pociągi do Czech, Austrii i Węgier

fot. K. Rytel fot. K. Rytel

Wraz z grudniową zmianą rozkładu jazdy trzem pociągom międzynarodowym za południową granicę  obniżono taryfę z EIC do TLK/IC. Dzięki temu kolej stała się niezwykle konkurencyjna w podróżach do Czech, Węgier i Austrii.

 

PKP intercity od 11 grudnia zlikwidowało pociąg EN Jan Kiepura, co bardzo ograniczyło możliwość podróży koleją do krajów Beneluksu, Francji i zachodnich Niemiec. Ale jednocześnie powstała zupełnie inna i wyjątkowo atrakcyjna oferta podróżowania za granicę, tym razem południową. Wyręczamy PKP Intercity, które niezbyt promuje te możliwości (co wcześniej przyczyniło się do słabych wyników Kiepury i w konsekwencji jego zlikwidowania). Niech dalej p. Storożyńska, odpowiedzialna za marketing w PKP Intercity, chwali się, że jest kolejarzem,swoje CV wypełniając skutecznymi kampaniami na rzecz koncernów motoryzacyjnych. My potencjalnym pasażerom pokażemy jak tanio dostać się do Wiednia, Pragi czy Budapesztu.


Tania podróż do naszych południowych sąsiadów jest możliwa zarówno z Warszawy jak i Olsztyna, Łodzi, Trójmiasta, Białegostoku, Lublina, Bydgoszczy, Poznania, Krakowa, Rzeszowa, czy Kielc, i wielu innych ośrodków.


Rys. 1. System PKP Intercity nie daje możliwości zakupu przez internet biletu za granicę. Stąd pasażerowie nie wiedzą jak atrakcyjne są wobec konkurencji ceny biletów na pociąg. Do Wiednia wg PKP IC są 3 połączenia, gdy naprawdę jest ich 7, w tym 4 z przesiadkami ale przy czasie jazdy takim samym lub tylko o godzinę dłuższym niż dla bezpośrednich pociągów dziennych  i znacznie krótszym niż dla pociągu nocnego.

ic 

Do tej pory pociągi Praha, Varsovia i Porta Moravica kursowały w Polsce jako EIC. Efekt? Były puste. Drogie bilety międzynarodowe i brak możliwości uzyskania ceny przejazdu na stronie pkp.pl np. za 29 euro odstraszały. A tymczasem pociągi te kursują w Czechach i na Węgrzech w taryfie takiej samej jak pociągi... osobowe (w krajach tych niemal wszystkie kategorie pociągów mają tę samą taryfę). Od grudnia także w Polsce można nimi podróżować w taryfie pospiesznej, również na wspólnym bilecie z przesiadkami na inne TLK i IC.


Kolej w ruchu granicznym praktycznie nie istnieje jako pełnoprawny środek transportu. W minionych latach CZT upominało się o poprawę połączeń z naszymi sąsiadami. Głos opinii publicznej w tej sprawie przynosił pewne efekty, rok temu pojawiły się nowe pociągi do/z Warszawy przez granicę z Czechami – jest ich obecnie bezpośrednich 6, zamiast 4 do niedawna. Poza tym Koleje Śląskie uruchomiły pociągi przez granicę Chałupki/Bogumin, dające skomunikowania z gęstą siatką połączeń Bohumina na Słowację, do Pragi, Austrii i Węgier.

Rok temu pojawiły się połączenia, lecz aby z nich korzystali pasażerowie bilet musi być dostosowany do możliwości ich portfeli i cen na rynku. W efekcie zamiast wzrostu liczby pasażerów i zwiększenia przychodów pociągi na odcinku przygranicznym jeździły puste, a EIC Praha także na odcinku z Warszawy do granicy.

Grudniowa zmiana daje ogromne możliwości. Bez obaw możemy polecić kolej jako najbezpieczniejszy i najwygodniejszy środek transportu do Wiednia, a teraz także… najtańszy.  

 

Porównajmy z samolotem

Lot reklamuje swoje połączenia w cenie promocyjnej 735 zł w obie strony (faktycznie jest to 800 zł). KLM jest tańszy (561zł), ale czas lotu z przesiadką jest dłuższy niż pociągiem - 9 h 55 min. Można też lecieć przez… Kijów.

Rys. 2. Jedynie LOT oferuje przeloty w czasie 1,5 godziny + 2 godziny na transfer. Cena to minimum 800 zł w obie strony za 1 pasażera (podane poniżej są dla 2 osób) - przy zakupie na 31 dni wcześniej.

Jedynie LOT oferuje przeloty w czasie 1,5 godziny + 2 godziny na transfer. Cena to minimum 800 zł w obie strony za 1 pasażera (podane poniżej są dla 2 osób) - przy zakupie na 31 dni wcześniej.


Porównajmy z autobusem

W tym samym czasie ceny biletów autobusowych na stronie www.flixbus.pl na wyjazd w połowie stycznia na trasie Warszawa - Wiedeń zaczynają się od 250 zł w jedną stronę.

Rys. 3. Oferta autobusowa do/z Wiednia na miesiąc przed wyjazdem na stronie Flixbus.

Oferta autobusowa do/z Wiednia na miesiąc przed wyjazdem na stronie Flixb.

Oferta autobusowa do/z Wiednia na miesiąc przed wyjazdem na stronie Flixb.


Jak widać już obecnie brak miejsc i ceny raczej na poziomie 288 zł/316 za przejazd w jedną stronę. Po nocy w hotelu trzeba stracić kolejną noc na podróż z autobusem. Tylko jeden całodzienny kurs jest bez nocy w autobusie i pożera cały dzień (8:50 - 21:00).

 

A pociągiem?

A pociągiem, nawet z przesiadką, wyruszając o 9:55 z centrum Warszawy dotrzemy do Wiednia już o… 16:49.
Koleją jadąc co najmniej 4 godziny krócej niż autobusem zapłacimy za przejazd o 40% mniej. To nie żart, pociąg jedzie obecnie niecałe 7 godzin, podczas gdy najszybszy Polski Bus ponad 12. Taniej bilety autobusowe kupimy na stronie Polskiego Busa, czy Lux Express-u. Jednak przy wycieczce autobusem do niższej ceny należy dodać faktycznie stratę jednego dnia na regenerację w każdym kierunku.

Dzięki zmianie kategorii pociągów za bilet normalny z Warszawy do Zebrzydowic pociągiem Varsovia, a pociągami Praha i Porta Moravica do Chałupek, zapłacimy zamiast 138 zł tylko 65 zł. Dodatkowo od pewnego czasu w relacjach do/z Czech obowiązuje taryfa SparDay Czechy/Austria i Węgry/Słowacja, która obowiązuje przy zakupach minimum 3 dni przed podróżą. Oferta obowiązuje od roku, ale ma ograniczony zasięg i pulę biletów i działa tylko w pociągach bezpośrednich.

W dzień mamy tylko jeden pociąg do Budapesztu, dwa do Pragi i dwa do Wiednia. W efekcie liczba biletów nie powala na kolana, choć ceny są bardzo atrakcyjne:

  • 29 euro Warszawa – Wiedeń w 1-ej puli i 39 euro  w 2-ej,
  • 24 euro Warszawa – Praga, Kraków – Budapeszt w 1-ej puli i 29 euro w 2-ej
  • 14 euro Warszawa – Ostrawa, Kraków – Praga w 1-ej puli i 19 euro  w 2-ej
  • 29 euro Warszawa – Budapeszt w 1-ej puli i 39 euro w 2-ej
  • 39 euro Gdynia – Wiedeń w 1-ej puli i 49 euro  w 2-ej

Za: http://www.intercity.pl/pl/dokumenty/Przepisy%20i%20taryfy/Mi%C4%99dzynarodowe/warunki-korzystania-z-ofert-specjalnych-SparDay-SparNight-w-komunikacji-miedzynarodowej-od-11-12-2016.pdf

 

Jak tanio podróżować pociągiem przez południową granicę?

Choć kiepski system informatyczny PKP Intercity (ten system uniemożliwia także np. wprowadzenie wspólnego biletu) nie uniemożliwia korzystania z kolei w podróżach zagranicznych, to je utrudnia. Jako obywatele Polski jesteśmy dyskryminowani, bo nie możemy kupić biletu na podróż za 31 dni. Jak widać na autobus, samolot czy pociąg - ale w Czechach, możemy bez problemu. W PKP Intercity to „przekroczony okres przedsprzedaży”. České dráhy i ÖBB nie mają takich problemów i oferują z wyprzedzeniem atrakcyjne ceny w ilościach dużo większych niż PKP Intercity, i z uwzględnieniem dogodnych przesiadek w Brečlaviu, Brnie, czy Českéj Třebovy. 

Są trzy metody zakupu biletu w najtańszej opcji. Tylko trzecia nie wymaga opuszczania domu.

Metoda 1
Idziemy do kasy PKP intercity i kupujemy bilet w promocyjnej cenie w ofercie SPAR DAY w ramach 1-ej lub 2-iej puli.

Metoda 2
Gdy w kasie nie będą już dostępne bilety z oferty SPAR DAY na całą trasę nie zostaje nam nic innego jak kupić dwa bilety – jeden w kasie PKP Intercity w ofercie SPAR Day ale do/z Ostrawy (tam pula jest podobna, a pasażerów nie ma) i na dalszy odcinek drugi - w e-shopie ČD.

Rys. 4. System e-shop ČD oferuje szerokie spektrum biletów w dużo większym asortymencie i dobrych cenach, np. dla trasy Ostrawa – Wiedeń to 386 koron czyli 64 złote za 1 pasażera, w obie strony 127 zł.

System ČD-Shop oferuje szerokie spektrum biletów w dużo większym asortymencie i dobrych cenach, np. dla trasy Ostrawa – Wiedeń to 386 koron czyli 64 złote za 1 pasażera, w obie strony 127 zł.

System ČD-Shop oferuje szerokie spektrum biletów w dużo większym asortymencie i dobrych cenach, np. dla trasy Ostrawa – Wiedeń to 386 koron czyli 64 złote za 1 pasażera, w obie strony 127 zł.


Jak widać druga metoda oznacza koszty podróży na poziomie od 62 do 84 zł + 64 zł. Czyli łącznie za trasę Warszawa – Wiedeń od 126 do 148 zł.  W obie strony niecałe 300 zł, taniej o 200 zł niż najtańszymi autobusami i 450-500 zł niż najtaniej LOT-em. Problem, że PKP Intercity nigdy nie zachęci pasażerów do korzystania z zakupu u ich partnera, jakim są czeskie koleje. Dlatego pokazujemy, jak trzeba to zrobić by dotrzeć do celu tanio, miło i przyjemnie. O kilka godzin szybciej niż samochodem.

Metoda 3
Wymaga najwięcej zachodu, ale jest najtańsza. Jest ponadto najlepsza dla tych wszystkich, którzy nie mieszkają w Warszawie.  Aby nie tylko relatywnie bogaty Warszawiak mógł tanio pojechać odwiedzić muzea w Wiedniu, na chwilę zadumać się i pomodlić w katedrze Św. Szczepana, pooddychać świeżym powietrzem na wiedeńskich wzgórzach, czy poszaleć w wesołym miasteczku, lub posmakować  strudla w Aida.  Metoda ma dwa podwarianty – legalistyczny i życiowy.

Pierwszy bilet kupujemy w taryfie pospiesznej na odcinek od stacji początkowej do stacji granicznej (Zebrzydowice lub Chałupki) – tu możemy dostać do 30% niższą cenę za zakup biletu wcześniej.  Niestety system komputerowy PKP Intercity takiej opcji nie przewiduje1). Znowu zostaje kasa biletowa. Nawet jadąc z Gdyni z przesiadką w Warszawie Centralnej na IC Varsovia za odc. Gdynia – Zebrzydowice zapłacimy w dniu wyjazdu ok. 80 zł zamiast 125 zł, za 2 bilety. Taka cena dotyczy szeregu innych relacji.

Granicę legalista przekracza kupując bilet na odcinek Zebrzydowice/Chałupki – Bohumin u konduktora w pociągu za 32 zł (jest to możliwe, bez dopłaty zgłaszając chęć zakupu biletu po dojechaniu do tych stacji, bo na stacji Chałupki i Zebrzydowice nie ma czynnej kasy PKP Intercity), za te odcinki poniżej 20 km i 2 minuty jazdy na odcinku krajowym, resztę już w Czechach. Wówczas opcja dojazdu do Wiednia przy zakupie z Warszawy biletu 30 dni wcześniej wynosi: 45,5 zł za odcinek Warszawa – Zebrzydowice + 32 zł za odcinek graniczny do Ostrawy + 62 zł za kupiony w internetowym e-shopie ČD (www.cd.cz/eshop) bilet na odc. Ostrawa – Wiedeń. Razem 140 zł.

Tyle  kosztuje przejazd legalnie,  na ważnym bilecie na całą trasę Warszawa – Wiedeń, praktycznie bez żadnych ograniczeń, o ile tylko podróż planujemy ok. 14 dni wcześniej. Dla terminów okołoświątecznych (26-30 grudnia) koszt wynosi teraz ok. 200 zł w obie strony za odcinek czeski, 64 zł za graniczny, za krajowy do/z Warszawy 52 zł. Razem od 198 zł do 220 zł w jedną stronę.  Czyli sporo taniej niż samolotem za minimum 430 zł (wiele opcji lotniczych jest z przesiadką i czasem dłuższym niż pociąg) + koszt transferu na lotnisko z Wiednia, np. pociągiem 11 euro od osoby dorosłej.

Opcja nie do końca legalna oznacza brak zakupu biletu na odcinek przez granicę.  PKP Intercity bowiem nie ma koncesji na przewozy w Czechach, więc kontrola biletów może odbyć się tylko na odcinku krajowym. Ale tutaj bycie uczciwym i tak jest opłacalne.

 

Przyjemnej podróży!

Kolej przy poznaniu narzędzi, które daje ten artykuł jest cudownym środkiem transportu nie tylko przy wycieczkach do Wiednia. Do Pragi pociąg może kosztować nawet 60-70 zł w jedną stronę przy podobnym mechanizmie (w Czechach można łapać nie tylko pociągi ČD, ale także Leo Express i Regio Jet). Z autobusów jedynie Lux Express z cenami 15 euro w promocji do Bratysławy lub Budapesztu jest tańszy o połowę od pociągu, który jednak jedzie w dzień ok. 3 godziny krócej (w dobie 4 połączenia, w tym 2 z przesiadkami z takim samym czasem jazdy). Poza tym na koniec grudnia brak biletów na autobusy. Zostaje pociąg, własny transport lub samolot.

I tutaj dla wyboru wygodnej pory pociągu trzeba korzystać z dwóch wyszukiwarek: polskiej do Bohumina i czeskiej na dalszy odcinek. Do Budapesztu w styczniu podróż w jedną stronę kosztuje 135 zł wg metody 2 i 155 zł wg metody 3 w wersji legalistycznej.

Kolej wraca do gry, warto zatem jej spróbować, jadąc na Węgry, do Czech czy Austrii.

 


1) Temat dyskryminacji pasażerów mieszkających w miejscowościach pozbawionych kasy biletowej PKP Intercity to jest papierek lakmusowy dla obecnego resortu transportu, który ma okazję w końcu pokazać, że np. mieszkaniec Krzeszowic to nie przedstawiciel Polski B i nie jest gorszy od mieszkańca dużych miast w Polsce A. tymczasem jest gorszy, bo musi więcej płacić za bilety kolejowe albo kupując przez internet oddzielne bilety (dużo droższe niż jeden z przesiadkami – nawet o 50%) lub kupić u konduktora w pociągu tracąc bonifikatę za zakup wcześniej.

Ostatnio zmienianyniedziela, 18 grudzień 2016 22:02

10 komentarzy

  • Bozia
    Bozia czwartek, 22, grudzień 2016 15:20 Link do komentarza

    Bez bezpośrednich pociągów to i tak oferta o kant tyłka.

  • T
    T niedziela, 18, grudzień 2016 17:47 Link do komentarza

    Ciekawy artykuł. Mam jedną uwagę, mianowicie, znacznie taniej na chwilę obecną można kupić bilety bezpośrednio na stronie polskiego busa (np na dzień 16 stycznia 2017 roku cena wynosi 70 zł plus 1 zł opłaty rezerwacyjnej za przejazd dla dwóch osób relacja Warszawa-Wiedeń), a nie przez stronę pośrednika którym jest flixbus

  • Staszek Biega
    Staszek Biega sobota, 17, grudzień 2016 22:13 Link do komentarza

    @Adam
    Mea culpa. Błąd - Stephansdom, to jednak nie jest katedra Stefana, lecz Szczepana.

  • Staszek Biega
    Staszek Biega sobota, 17, grudzień 2016 22:11 Link do komentarza

    @ Tom
    Polski Bus oferuje (słownie dwa) połączenia Warszawy z Wiedniem, kolej 7. Jak ktoś jedzie odpocząć na kilka dni nie powinien "się zarzynać" długą podróżą. Większość z Polaków bierze auto, gdyż uważa, że kolej im nic nie jest w stanie zaoferować w przyzwoitej cenie. Pokazujemy, że to nie jest prawda.

  • Staszek Biega
    Staszek Biega sobota, 17, grudzień 2016 22:02 Link do komentarza

    @gerg
    Tak to jest niesamowite - wyjazd z Białegostoku o 7:38, na Centralnej przesiadka 5 minut, potem w Breclaw i na 16:49 do Wiednia Hbf., z powrotem 11:10 z Wiednia Hbf. przesiadka w Breclav i na Centralnej 20 minut i Białystok o 20:34. Dłużej trwa podróż koleją z Warszawy do Zagórza. Aha Czesi bardzo pilnują dotrzymania skomunikowań w Breclawiu - tak działają tam wszystkie relacje Wiedeń-Praga lub Ostrawa / Budapeszt(Bratysława) -Praga lub Ostrawa - pociągi przyjeżdżają z dwóch kierunków i ludzie się przesiadają między pociągami.

  • gerg
    gerg sobota, 17, grudzień 2016 19:35 Link do komentarza

    To uczucie kiedy z Białegostoku dwukrotnie szybciej dojedziesz do Wiednia niż do Wilna :P

  • Tom
    Tom sobota, 17, grudzień 2016 15:28 Link do komentarza

    @czt nie wiem skąd ten screen ale polskibus oferuje ceny ok 100zł w jedna strone i to bardzo często.

  • czt
    czt sobota, 17, grudzień 2016 13:49 Link do komentarza

    @nadirsky: Popatrz jeszcze raz na przewoźników na zrzucie z Flixbusa. W większości są tam oferty właśnie Polskiego Busa.

  • Adam
    Adam sobota, 17, grudzień 2016 12:48 Link do komentarza

    W Wiedniu jest katedra św. Szczepana nie Stefana

  • nadirsky
    nadirsky sobota, 17, grudzień 2016 10:58 Link do komentarza

    Nie rozumiem jak można nie uwzględnić oferty np. polskiego busa i twierdzić , że pociąg jest najtańszy.

Powrót na górę