Notice: Undefined variable: GK_TEMPLATE_MODULE_STYLES in /www/czt4_www/www/czt.org.pl/templates/gk_news/component.php on line 22
Suwałki, Augustów: Za rok 2 razy więcej pociągów do Białegostoku? - Centrum Zrównoważonego Transportu
Logo
Wydrukuj tę stronę

Suwałki, Augustów: Za rok 2 razy więcej pociągów do Białegostoku?

Na linii do Augustowa i Suwałk 6 par pociągów zamiast 3? Centrum Zrównoważonego Transportu zbiera podpisy za projektem znacznego zwiększenia liczby połączeń kolejowych na Podlasiu od grudnia 2016 r. 

CZT w ramach projektu Kolej na dobrą Kolej opracowało projekt uzdrowienia przewozów kolejowych na Podlasiu. Przewiduje on zwiększenie liczby pociągów regionalnych o 90,5% przy wzroście dotacji ze strony samorządu raptem o 8% (1,5 mln zł). Jak to możliwe?

- Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów - mówi Stanisław Biega z CZT. - W tej chwili pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują 2-3 kursy, a przez większość czasu stoją. Wraz z załogą.  W naszej propozycji jeżdżą wahadłowo od rana do wieczora przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte niewiele potrzeba, aby uruchomić dodatkowe kursy. Dodatkowe koszty w całości pokryją wpływy od nowych pasażerów.

Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Obecnie dzięki promocji "Połączenie w dobrej cenie" kolej jest konkurencyjna cenowo względem autobusów, zwłaszcza dla osób korzystających z ulg - na przykład młodzieży.  Czas jazdy również nie jest najgorszy - z Suwałk czy Augustowa do Białegostoku pociąg jedzie szybciej od autobusu o około 10 minut. Z Augustowa do Suwałk aż o 20.  

Jedynym minusem jest nieakceptowalnie niska częstotliwość połączeń. Tymczasem na linii Poznań - Wągrowiec, gdzie w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, liczba pasażerów wzrosła trzykrotnie. Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

 

Pociągi wyłącznie nowe lub zmodernizowane

Projekt oznacza bardzo duży wzrost efektywności wykorzystania taboru. Zwiększenie liczby kursów o 90,5% wcale nie spowoduje większego zapotrzebowania na tabor. Wprost przeciwnie. Obecnie liczba taboru wraz z rezerwą w Podlaskiem to 24 składy. W projekcie CZT byłoby ich tylko 18 (a z nich jedynie 10 zamiast 12 w ruchu w dzień roboczy, reszta to rezerwa).

To da dodatkową korzyść - cały używany tabor będzie nowy lub zmodernizowany. To kolejny paradoks. Mimo, że pociągów będzie prawie 2 razy więcej niż obecnie, stare składy znikną. A od strony finansowej to też będzie oszczędność. Odstawienie 6 starych składów elektrycznych spowoduje zmniejszenie wydatków na przeglądy o 700 tys. zł rocznie. Łącznie zwiększenie liczy połączeń o 90,5% spowoduje zwiększenie wydatków z budżetu województwa zaledwie o 1,5 mln zł, czyli o 8%

PDL 2015 2016

Normalna kolej do Suwałk i Augustowa

Jedną z linii, która najbardziej zyska na zmianach, będzie trasa do Augustowa i Suwałk, gdzie pociągów ma być 2 razy więcej niż obecnie. – To jakieś nieporozumienie, że do 70-tysięcznego miasta, niegdyś wojewódzkiego, dojeżdżają tylko 3 pociągi osobowe i 1 pospieszny dziennie – uważa Krzysztof Rytel, prezes CZT – W Czechach czy na Węgrzech do tak dużych miast pociągi dojeżdżają przynajmniej raz na godzinę, i to z kilku kierunków. Trzeba też pamiętać o 30-tysięcznym Augustowie i ruchu turystycznym w sezonie.

Obecnie z Suwałk pociągi osobowe do Białegostoku odjeżdżają o godzinie: 5.11, 9.07 i 17.37. Do tego TLK "Hańcza" do Warszawy o 15.28. W projekcie CZT jest 6 pociągów osobowych, odjeżdżających o: 5.10, 7.26, 11.17, 14.12, 16.53 i 19.07. Przyjeżdżałyby one do Białegostoku na: 7.18, 9.25, 13.25, 16.27, 19.17 i 21.11. Pociągi powrotne wyjeżdżałyby ze stolicy województwa o: 8:44, 11:31, 14:28, 16:48, 19:52. Do tego pociąg o 5.44 z Sokółki na 7:13 do Suwałk.

Projekt popiera pani Anna z Augustowa, która uczy w gimnazjum w Suwałkach. – W tej chwili pierwszy pociąg z Augustowa przyjeżdża do Suwałk o 8.50. Jestem skazana na dojeżdżanie autobusami, które są wolniejsze i droższe od pociągów. Tak bym miała pociąg na 7.13 i 20 minut dłuższy sen.

 

Województwo podlaskie – lider marginalizacji komunikacji kolejowej

W Podlaskiem w ciągu ostatnich 10 lat zlikwidowano ponad połowę połączeń kolejowych – jest to największy regres w skali kraju.

2004 2015

Niestety podlaska kolej z racji na ubogą ofertę, stanowi margines przewozów. Obecnie województwo przeznacza na kolej regionalną  najmniej ze wszystkich województw. Nic dziwnego, że pociągi jeżdżą puste, skoro jest ich tak mało, że nie sposób dojechać do celu na potrzebną godzinę.

 

Normalna kolej dla Podlasia

Projekt CZT oznaczałby jakościową zmianę na kolei, wprowadzenie standardu znanego z innych krajów Europy, gdzie nie ma takich sytuacji, że w środku dnia występuje wielogodzinna luka w kursowaniu pociągów. W większości krajów UE pociągi jeżdżą równomiernie w ciągu dnia, w stałym interwale. Najczęściej co godzinę od rana do wieczora, ewentualnie w szczycie co pół godziny, a na liniach najbardziej peryferyjnych co dwie godziny. Tak kolej funkcjonuje w Niemczech, ale także w Czechach czy na Węgrzech.

  LOGO Kolej na kolej

 

Podpisz petycję

Obecnie CZT prowadzi rozmowy z urzędnikami marszałka województwa. Aby zwiększyć poparcie zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.

Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu "Kolej na dobrą Kolej" tutaj>>>.

Ze  szczegółowymi materiałami dla województwa podlaskiego można zapoznać się i podpisać petycję tylko dla tego województwa tutaj >>>.

Proponowany rozkład jazdy dla linii Białystok - Suwałki:

 Proponowany rozkład jazdy Suwalki - Białystok

Proponowany rozkład jazdy Białystok - Suwalki

 

Ostatnio zmienianywtorek, 09 luty 2016 16:05

Najnowsze od Krzysztof Rytel

Copyright © 2015. CZT - Centrum Zrównoważonego Transportu.