Notice: Undefined variable: GK_TEMPLATE_MODULE_STYLES in /www/czt4_www/www/czt.org.pl/templates/gk_news/component.php on line 22
Podlasie: Za rok 2 razy więcej pociągów regionalnych? - Centrum Zrównoważonego Transportu
Logo
Wydrukuj tę stronę

Podlasie: Za rok 2 razy więcej pociągów regionalnych?

Zwiększenie liczby pociągów o 90,5% przy wzroście dopłaty ze strony samorządu o zaledwie 8%, tylko nowe pociągi, jeżdżące co 1 lub 2 godziny na większości linii województwa. Takie są założenia projektu uzdrowienia kolei w województwie, opracowanego przez Centrum Zrównoważonego Transportu.

 

CZT w ramach projektu Kolej na dobrą Kolej opracowało projekt uzdrowienia przewozów kolejowych na Podlasiu. Obecnie zbiera podpisy pod petycją za wdrożeniem tego planu od grudnia 2016 r.  Jak będzie możliwe niemal dwukrotne zwiększenie liczby pociągów przy wzroście dopłaty tylko o 8%?


- Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów - mówi Stanisław Biega z CZT. - W tej chwili pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują często zaledwie 2-3 kursy, a przez większość czasu stoją. Wraz z załogą. W naszej propozycji jeżdżą wahadłowo przez cały dzień w takcie co 2 godziny na liniach Sokółka – Suwałki i Białystok – Grajewo, a na liniach Białystok – Sokółka i Białystok – Szepietowo co godzinę. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte, niewiele potrzeba, aby uruchomić nowe kursy. 

PDL obiegi

Dodatkowe koszty (zmienne) związane z nowymi pociągami w całości pokryją wpływy z biletów od nowych pasażerów. Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Obecnie dzięki wprowadzonej w Podlaskiem promocji „Połączenia w dobrej cenie”, kolej jest konkurencyjna cenowo względem autobusów.

PDL cena

Również czas jazdy przemawia na korzyść transportu kolejowego.

PDL czas

Jedynym minusem jest nieakceptowalnie niska częstotliwość połączeń. Tymczasem na linii Poznań - Wągrowiec, gdzie w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, liczba pasażerów wzrosła trzykrotnie. Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

 

Pociągi wyłącznie nowe lub zmodernizowane

Przewidujemy także bardzo duży wzrost efektywności wykorzystania taboru, ponieważ zwiększenie liczby kursów o 95% wcale nie spowoduje większego zapotrzebowania na tabor. Wprost przeciwnie. Obecnie liczba taboru wraz z rezerwą w Podlaskiem to 24 składy. W projekcie CZT byłoby ich tylko 18 (a z nich jedynie 10 zamiast 12 w ruchu w dzień roboczy, reszta to rezerwa).

To da dodatkową korzyść - cały używany tabor będzie nowy lub zmodernizowany. To kolejny paradoks. Mimo, że pociągów będzie prawie 2 razy więcej niż obecnie, stare składy znikną. A od strony finansowej to też będzie oszczędność. Odstawienie 6 starych składów elektrycznych spowoduje zmniejszenie wydatków na przeglądy o 700 tys. zł rocznie. Łącznie zwiększenie liczy połączeń o 90,5% spowoduje zwiększenie wydatków z budżetu województwa zaledwie o 1,5 mln zł, czyli o 8%

 

Województwo podlaskie – lider marginalizacji komunikacji kolejowej

W Podlaskiem w ciągu ostatnich 10 lat zlikwidowano ponad połowę połączeń kolejowych – jest to największy regres w skali kraju.

2004 2015

Niestety podlaska kolej z racji na ubogą ofertę, stanowi margines przewozów. Obecnie województwo przeznacza na kolej regionalną zdecydowanie najmniej ze wszystkich województw. Tak w wartościach bezwzględnych, jak i jako udział w łącznych wydatkach. Nic dziwnego, że pociągi jeżdżą puste, skoro jest ich tak mało, że nie sposób dojechać do celu na potrzebną godzinę.

 

Normalna kolej dla Podlasia

Projekt CZT oznaczałby jakościową zmianę na kolei, wprowadzenie standardu znanego z innych krajów Europy, gdzie nie ma takich sytuacji, że w środku dnia występuje wielogodzinna luka w kursowaniu pociągów. W większości krajów UE pociągi jeżdżą równomiernie w ciągu dnia, w stałym interwale. Najczęściej co godzinę od rana do wieczora, ewentualnie w szczycie co pół godziny, a na liniach najbardziej peryferyjnych co dwie godziny. Tak kolej funkcjonuje w Niemczech, ale także w Czechach czy na Węgrzech.

PDL 2015 2016

Liniami, które najbardziej zyskałaby na zmianach, są trasy z Białegostoku do Sokółki, Szepietowa i Ełku. W tej chwili w dzień roboczy między Białymstokiem i Sokółką kursuje 5 par pociągów, z czego do Suwałk tylko 3 pary. W projekcie CZT na trasie między Białymstokiem a Sokółką kursuje 11 par pociągów, z których aż 6 dojeżdża do Suwałk.

Na trasie do  Ełku obecnie są 3 pary pociągów, a w propozycji CZT 7 par (z tego 2 tylko do Grajewa). Liczba połączeń do Czeremchy wzrosłaby z 2 do 6.

LOGO Kolej na kolej

Podpisz petycję

Obecnie CZT prowadzi rozmowy z urzędnikami marszałka województwa. Aby zwiększyć poparcie zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.

Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej tutaj>>>.

Ze  szczegółowymi materiałami dla województwa podlaskiego można zapoznać się i podpisać petycję tylko dla tego województwa tutaj >>>.

Wybrane tabele proponowanego rozkładu jazdy pociągów:

Szepietowo Bstok

Suwalki Bstok

Elk Bstok

 

Ostatnio zmienianysobota, 09 styczeń 2016 17:21

Artykuły powiązane

Najnowsze od Krzysztof Rytel

Copyright © 2015. CZT - Centrum Zrównoważonego Transportu.