Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Podlasie: od stycznia o 50% więcej pociągów - szczegóły

Podlasie: od stycznia o 50% więcej pociągów - szczegóły

Dzięki kampanii CZT w styczniu przybędzie pociągów na Podlasiu. Zobacz gdzie.

 

Nadchodzi kolejowa rewolucja na Podlasiu. Jak już informowaliśmy kampania CZT "Kolej na dobrą kolej" zakończyła się spektakularnym sukcesem w województwie podlaskim. W dni powszednie zamiast 43 pociągów jak dotychczas Przewozy Regionalne będą uruchamiały ich aż 70, czyli o 27 więcej. Roczna praca eksploatacyjna wzrośnie z 1,057 mln pociągokilometrów do 1,6 mln, czyli o 51%. Przy czym roczna rekompensata z budżetu województwa wzrasta z 18,5 mln do 21,7 mln zł, czyli tylko o 17%.

Było to możliwe dzięki optymalizacji zaproponowanej przez CZT. Mimo tak znaczącego wzrostu liczby pociągów w dni robocze składów w ruchu będzie nawet nieco mniej niż dotychczas (10 zamiast 12, po 5 elektrycznych i spalinowych), czyli paradoksalnie koszty przeglądów nawet spadną. Nie zwiększy się również zatrudnienie. Według bardzo ostrożnych szacunków CZT dzięki nowym pociągom z kolei skorzysta  w ciągu roku ok. 300 tys. pasażerów więcej. I to wpływy z biletów od nowych pasażerów poza dodatkowymi środkami od województwa sfinansują wzrost kosztów zmiennych - paliwa i energii oraz opłat za korzystanie z linii kolejowych.

Najwięcej pociągów będzie kursowało na linii w kierunku Szepietowa. Na odcinku  Szepietowo - Łapy będzie ich 10 par (dotychczas 6), a na odcinku Łapy - Białystok jeszcze jedna więcej. Największe procentowo zwiększenie liczby pociągów nastąpi na odcinku Sokółka - Kuźnica Białostocka - z 2 do 5. Do Suwałk przybędzie jedna para pociągów (do 3 dotychczasowych). Na wspólnym odcinku Białystok - Sokółka liczba par połączeń wzrośnie z 5 do 9.

Na linii Białystok - Czeremcha wzrost liczby pociągów też będzie wysoki, bo dwukrotny: z 2 do 4 par. Na odcinku Czeremcha - Hajnówka przybędzie jedna para pociągów (do 5 dotychczasowych). Z Czeremchy do Siedlec dalej będzie 5 par połączeń, wliczając pociągi Kolei Mazowieckich. Na trasie Białystok - Ełk przybędzie 1 para pociągów oraz jedna tylko do Grajewa. W sumie więc do Grajewa będzie 5 połączeń, a do Ełku 4.

 

Zobacz rozkłady jazdy

Poniżej przedstawiamy schematy nowych rozkładów jazdy. Na niebiesko pociągi dotychczasowe wg godzin kursowania od 11 grudnia, na zielono nowe pociągi, które dojdą od 1 stycznia. Niebieską owe czcionką pociągi międzynarodowe do/z Kaunas, finansowane przez województwo (sprawa niezależna od tu opisywanej). Zieloną czcionką pociągi Kolei Mazowieckich.

Uwaga: Rozkłady jazdy są poglądowe: pominięto warianty okresowe i uproszczono terminy. Przed podróżą należy sprawdzić aktualny rozkład jazdy!

Rozkład jazdy pociągów regionalnych na Podlasiu na 2017 r. -1

Rozkład jazdy pociągów regionalnych na Podlasiu na 2017 r. -2

 

Sukces CZT i wielu zaangażowanych partnerów

Pozytywne zmiany są rezultatem projektu "Kolej na dobrą kolej" prowadzonego w 2015 i 2016 r. przez Centrum Zrównoważonego Transportu. Pod petycją poparcia dla propozycji CZT udało się zebrać 2132 podpisy. Po dwóch, momentami bardzo burzliwych, spotkaniach z władzami województwa udało się je przekonać do zmian. Były one możliwe także dzięki otwartej postawie ówczesnej dyrektor Oddziału Podlaskiego Przewozów Regionalnych, Elżbiecie Załuskiej oraz zaangażowaniu Karola Pileckiego - radnego sejmiku i kolejowej Solidarności, a także Leszka Lulewicza - dyrektora departamentu infrastruktury i transportu Urzędu Marszałkowskiego. Istotna była także rola nowego dyrektora Oddziału PR - Jarosława Glazera.

Odbyły się 4 spotkania robocze w siedzibie oddziału Przewozów Regionalnych, na których dochodzono stopniowo do porozumienia i ostatecznego kształtu  rozkładu jazdy. Szczegółowo omawiane były wszystkie aspekty techniczne proponowanych zmian, gdyż mają one wpływ na koszty. Po poparciu wypracowanego rozkładu jazdy przez wszystkie strony zarząd województwa przyznał wymagane dodatkowe środki (na razie na rok) w ramach nowej umowy 4-letniej z operatorem.

Projekt rozkładu jazdy przeszedł jeszcze konsultacje społeczne. Niestety w ich trakcie zdaniem CZT popełniono błąd, realizując równocześnie dwa wnioski, wynikające z przeciwstawnych potrzeb podróżnych. Warto temu poświęcić chwilę uwagi, jako naukę na przyszłość. Wg projektu rozkładu jazdy wypracowanego wspólnie przez CZT i PR pociąg z Czeremchy miał przyjeżdżać do Białegostoku o  7.10, a popołudniowy wracać o godz. 15.40, co było idealnie dopasowane do potrzeb osób pracujących w godzinach 7.30 - 15.30. W konsultacjach jedna osoba zgłosiła wniosek o przesunięcie porannego pociągu nieco wcześniej, gdyż pracuje na godz. 7.00. W związku z tym przesunięto go na godz. 6.33. Inna osoba zgłosiła wniosek o przesunięcie pociągu powrotnego na później, ponieważ pracuje do godz. 16.00. Ten wniosek również uwzględniono i pociąg będzie odjeżdżał o godz. 16.31. W efekcie oferta nie będzie spełniała potrzeb ani osób pracujących na 7, ani tych pracujących na 8 (a zatem także młodzieży szkolnej). I jedni i drudzy musieliby czekać godzinę albo rano albo po południu, więc wybiorą inne środki transportu. Na linii Białystok - Czeremcha nie uda się zatem zwiększyć przewozów zgodnie z wyliczeniami CZT. Wszystko przez uwzględnianie pojedynczych wniosków bez zrobienia np. ankiet wśród pasażerów.

 

 

 

Ostatnio zmienianywtorek, 29 listopad 2016 16:04

2 komentarzy

  • Henryk_K9
    Henryk_K9 czwartek, 08, grudzień 2016 16:26 Link do komentarza

    Brawo, tylko dlaczego nie przedłużono kursów pociągów do stacji Czyżew?

  • Łk
    Łk wtorek, 29, listopad 2016 18:13 Link do komentarza

    Popołudniowy pociąg z Siedlec do Hajnówki obecnie wyjeżdża po 17:40, tuż po przyjeździe przyspieszonej Łukowianki. Razem ze skomunikowaniem pierwszego kursu KM z Czeremchy z poranną Łukowianką, pozwala on na dogodny dojazd do pracy do Warszawy na 7:30-15:30 i 8-16. Po zmianie rozkładu wyjazd z Warszawy będzie możliwy o 15:35 lub 17:35 (z blisko półgodzinną przesiadką) - niewykorzystano tu nawet pociągów przyspieszonych o 15:25 i 17:30. Co było powodem takiej zmiany?

Powrót na górę