Stalowa Wola: od grudnia 2 razy więcej pociągów do Rzeszowa i Przeworska?
- Napisane przez Marcin Wróbel
- Skomentuj jako pierwszy!
- wielkość czcionki Zmniejsz czcionkę Powiększ czcionkę
Bez zwiększania dotacji możliwe jest zwiększenie liczby połączeń kolejowych na linii do Stalowej Woli z Rzeszowa z 5 do 9 par oraz z Przeworska z 4 do 8 par, a w całym województwie podkarpackim o 46%.
W ramach projektu Kolej na dobrą Kolej Centrum Zrównoważonego Transportu opracowało projekt uzdrowienia przewozów kolejowych na Podkarpaciu. Przewiduje on zwiększenie liczby pociągów regionalnych o 46% przy braku wzrostu dofinansowania ze strony samorządu. Jak to możliwe?
- Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów - mówi Stanisław Biega z CZT. - W tej chwili pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują w Podkarpackiem 2-3 kursy, a przez większość czasu stoją. Wraz z załogą. W naszej propozycji jeżdżą wahadłowo przez cały dzień w stałych taktach.
Na liniach Rzeszów – Stalowa Wola Rozwadów, Przeworsk - Stalowa Wola i Rzeszów - Jasło - Zagórz według propozycji CZT pociągi jeździłyby co 2 godziny przez cały dzień. Na linii Dębica - Rzeszów – Przemyśl - co godzinę, a z Jarosławia do Lubaczowa i Horyńca-Zdroju - co 3 godziny. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte niewiele potrzeba, aby uruchomić dodatkowe kursy. Dodatkowe koszty w całości pokryją wpływy od nowych pasażerów.
Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Obecnie dzięki promocyjnej "Taryfie Podkarpackiej" kolej jest konkurencyjna cenowo względem autobusów, a dzięki przeprowadzonym remontom na wielu trasach również pod względem czasu jazdy. Jedynym minusem jest nieakceptowalnie niska częstotliwość.
To się sprawdza
Na linii Poznań - Wągrowiec, gdzie w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, liczba pasażerów wzrosła trzykrotnie. Podobnie na linii Kraków - Wieliczka gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny) liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.
Zwiększenie efektywności jest tak duże, że zwiększenie liczby kursów o 46% wcale nie powoduje większego zapotrzebowania na tabor. Wprost przeciwnie. Obecnie w dzień roboczy w województwie wyjeżdżają 23 składy. W projekcie CZT byłoby ich tylko 17. To da dodatkową korzyść - większość używanego taboru będzie nowa. Powstaną także oszczędności z powodu braku kosztów utrzymania 7 starych składów elektrycznych.
Normalna kolej dla Stalowej Woli
– To jakieś nieporozumienie, że do niemal 70-tysięcznego ważnego miasta powiatowego, dojeżdżają tylko 4 pociągi od strony Przeworska i 5 ze stolicy województwa – uważa Krzysztof Rytel, prezes CZT – W Czechach czy na Węgrzech do tak dużych miast pociągi dojeżdżają przynajmniej raz na godzinę.
Liniami które najbardziej zyskałaby na zmianach są m.in. te z Rzeszowa do Stalowej Woli oraz z Przeworska do Stalowej Woli. W tej chwili, między Rzeszowem a Stalową Wolą kursuje zaledwie pięć par pociągów. Podobnie sytuacja wygląda na odcinku Przeworsk – Stalowa Wola (4 pary). W propozycji CZT dla linii Rzeszów – Stalowa Wola pociągi ruszają ze stolicy województwa o: 4:01, 5:36, 7:36, 9:36, 11:36, 13:36, 15:36, 17:36 i 20:36 – a więc jeżdżą przez cały dzień praktycznie w 2-godzinnym takcie. Ze Stalowej Woli pociągi do Rzeszowa wyruszają o godzinie: 4:36, 5:36, 7:36, 9:36, 11:36, 13:36, 15:36, 17:36 i 19:36.
Atrakcyjny rozkład jazdy CZT zaplanowało także dla odcinka Przeworsk – Stalowa Wola. Z Przeworska pociągi ruszałyby o: 5:45, 7:45, 9:45, 11:45, 13:45, 15:45, 17:45 i 21:45, zaś w drogę powrotną ze stacji Stalowa Wola Rozwadów odjazdy planowane są na: 5:33, 7:33, 9:33, 11:33, 13:33, 15:33, 17:33, 19:33.
Do Rozwadowa z centrum też pociągiem
Warto podkreślić kolejne udogodnienie dla mieszkańców Stalowej Woli - skoordynowanie pociągów na obu liniach. Na pociąg do Lublina czy Rzeszowa można będzie podjechać do Rozwadowa pociągiem np. z przystanku Stalowa Wola Centrum. 21 minut po każdej nieparzystej godzinie na przystanku Centrum zatrzymywałby się pociąg z Przeworska, który 3 minuty później docierałby do stacji w Rozwadowie. Z Rozwadowa 36 minut po każdej godzinie nieparzystej wyruszałby pociąg do Rzeszowa, a 30 minut po godz. 5, 7, 11, 15 i 19 do Lublina. W razie opóźnień pociągi by na siebie czekały.
Projekt popiera pan Marek, przewodnik turystyczny ze Stalowej Woli. – Kiedyś w ciągu jednego dnia byłem w stanie objechać niemal cały region dzięki dobrze skonstruowanemu rozkładowi jazdy. Dziś ciężko jest nawet wyjechać w kierunku Rzeszowa czy Przeworska. Jeśli zależy mi na czasie, jestem zmuszony podróżować busami lub prywatnym autem. Moi turyści też często dopytują o możliwość zorganizowania wycieczki pociągiem. Obecny rozkład to uniemożliwia - jednak po dodaniu dodatkowych połączeń i przy rozsądnie ułożonym rozkładzie chętnie po latach wrócę do kolei. Możliwe, że także z grupami turystów.
Normalna kolej dla Podkarpacia
Projekt CZT oznaczałby jakościową zmianę na kolei, wprowadzenie standardu znanego z innych krajów Europy, gdzie nie ma takich sytuacji, że w środku dnia występuje wielogodzinna luka w kursowaniu pociągów. W większości krajów UE pociągi jeżdżą równomiernie w ciągu dnia, w stałym interwale. Najczęściej co godzinę od rana do wieczora, ewentualnie w szczycie co pół godziny, a na liniach najbardziej peryferyjnych co dwie godziny. Tak kolej funkcjonuje w Niemczech, ale także w Czechach czy na Węgrzech
Podpisz petycję
Aby zwiększyć poparcie CZT zbiera podpisy pod petycją do Marszałka. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Zajmuje to w Internecie tylko chwilę, wystarczy wpisać: imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.
Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej tutaj >>>.
Zapoznać się ze szczegółowymi materiałami dla województwa podkarpackiego oraz podpisać petycję tylko dla tego województwa można tutaj >>>.
Proponowany rozkład jazdy dla linii Rzeszów – Stalowa Wola oraz Przeworsk – Stalowa Wola
Artykuły powiązane
- Grudziądz: więcej pociągów do Bydgoszczy i Torunia już od grudnia?
- Brzeg, Oława: więcej pociągów do Wrocławia już od grudnia?
- Kujawsko-Pomorskie: od grudnia pociągi będą jeździły dużo częściej?
- Jelcz Laskowice: dużo więcej pociągów do Wrocławia już od grudnia?
- Kotlina Kłodzka: więcej pociągów już od grudnia?