Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Łódzkie: od grudnia pociągi będą jeździły dużo częściej?

Za te same pieniądze co dziś pociągi w Łódzkiem mogą jeździć dużo częściej i szybciej - przekonuje Centrum Zrównoważonego Transportu i zbiera podpisy za swoim projektem.

kolej na dobra kolej podpisz petycje

CZT w ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" opracowało projekt optymalizacji przewozów kolejowych w województwie łódzkim. Przewiduje on znaczne zwiększenie częstotliwości pociągów bez wzrostu dofinansowania ze strony samorządu. Pociągi jeździłyby na najważniejszych liniach nawet co pół godziny w szczycie. Ale także poza szczytem nastąpiłaby radykalna poprawa, bo teraz to właśnie w środku dnia są największe luki w kursowaniu pociągów.

Z Łowicza do Łodzi nie ma żadnego pociągu między 7:27 i 10:07 oraz między 11:51 i 14:40. Jeszcze gorzej jest w drugą stronę – żaden pociąg nie wyjeżdża od 8:27 aż do 12:07. – Taka oferta nie ma nic wspólnego ze standardem kolei aglomeracyjnej – zauważa Krzysztof Rytel, prezes CZT –  w naszym projekcie pociągi jeździłyby w obie strony dokładnie co godzinę. W szczycie porannym byłby dodatkowy kurs –  trzy kolejne pociągi przyjeżdżałyby do Łodzi Kaliskiej w odstępach około półgodzinnych (6:42, 7:06, 7:42).

Jeszcze większa poprawa byłaby na linii z Częstochowy. W tej chwili np. z Radomska nie ma pociągu regionalnego od 9:20 aż do 15:26. W projekcie CZT pociągi z Radomska byłyby co godzinę. Pięć z nich to przyspieszone z Radomska omijające Koluszki, z czasem jazdy do Łodzi Fabrycznej 74 minuty. Pozostałe pociągi jeździłyby z Częstochowy jako osobowe przez Koluszki. Wszystkie pociągi na tej linii byłyby obsługiwane zmodernizowanym taborem, gdyż tutaj może on wykorzystać swoją prędkość 120 km/h.

Wysoki standard byłby także na linii z Sieradza. Pociągi ŁKA jeździłyby przez cały dzień co godzinę, w szczycie co pół – jeśli uwzględnić 7 par pociągów Przewozów Regionalnych do Poznania i Łowicza, kursujących co 2 godziny między sobą.

Ale poprawa nastąpiłaby na wszystkich liniach. Obrazuje to mapka poniżej:

Lodzkie pary

Poza większą liczbą pociągów istotne jest wprowadzenie cykliczności kursowania pociągów – co godzinę, w szczycie co pół, na liniach peryferyjnych co dwie. To standard europejski, nawet w Czechach trudno znaleźć linię, gdzie pociągi jeździłyby rzadziej niż co 2 godziny. Do tego stałe końcówki minutowe – wystarczy pamiętać dwie liczby, aby znać cały rozkład jazdy. Okolicznością sprzyjającą będzie też ponowne włączenie dworca Łódź Fabryczna – wreszcie pociągi przestaną okrążać miasto tylko dowiozą do jego centrum. Dla mieszkańców Łodzi istotne jest także dobre połączenie z Kutnem. CZT planuje tam pociągi co godzinę. Teraz zdarzają się 2-3 godzinne luki.

Projekt popiera pani Anna z Piotrkowa Trybunalskiego, pracująca w jednej z łódzkich szkół.  - Teraz jestem zmuszona jeździć autobusem, który jest niewygodny, ale szybszy i jedzie do centrum. Jeśli zmodernizowany pociąg zawiezie mnie w 46 minut na dworzec Fabryczny to chętnie się przesiądę.

 

Czy wystarczy na to pieniędzy?

Mogłoby się wydawać, że na tak duże zwiększenie częstotliwości potrzeba dużo pieniędzy. Tak nie jest. Przede wszystkim dlatego, że obecnie pociągi jeżdżą nieregularnie.  Na przykład z Łodzi Kaliskiej do Zgierza pociągi są o 15:31 i 15:46, czy 18:30 i 18:43 po 85 minutach przerwy, a także o 22:35 i 22:45 po ponad dwóch godzinach przerwy. W projekcie CZT liczba kilometrów wykonanych przez pociągi rocznie wzrasta tylko o 10%. A i tak nie powoduje to konieczności zwiększenia dofinansowania. Mimo większej liczby kursów liczba pojazdów potrzebnych do ich wykonywania zmniejsza się o ok. 13  szt.  To powoduje znaczne oszczędności na kosztach przeglądów i utrzymania. Ponieważ nie ma potrzeby zatrudnienia dodatkowych pracowników te oszczędności oraz wpływy od nowych pasażerów zrównoważą  koszty energii i dostępu dla torów nowych pociągów. Dlatego projekt nie wymaga zwiększenia dofinansowania przewozów. 

kolej na dobra kolej podpisz petycje

Podpisz petycję

Obecnie CZT aby zwiększyć poparcie dla projektu zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.


Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej >>>
Szczegółowe materiały dla województwa łódzkiego wraz z petycją.

Przykładowe propozycje rozkładów jazdy:

Lowicz Lodz

Czestochowa Lodz 

Skalmierz Lodz

Ostatnio zmienianysobota, 23 kwiecień 2016 11:57
Powrót na górę