Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Wałbrzych: od grudnia więcej pociągów do Wrocławia?

Z Wałbrzycha do Wrocławia 20 połączeń kolejowych zamiast 16? Centrum Zrównoważonego Transportu promuje projekt znacznego zwiększenia liczby połączeń kolejowych w województwie dolnośląskim od grudnia 2016 r. 

 


kolej na dobra kolej podpisz petycje

CZT w ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" opracowało plan optymalizacji przewozów kolejowych w województwie dolnośląskim. Teraz zbiera podpisy za wdrożeniem go od grudniowej zmiany rozkładu jazdy.

 

Gdzie pojawią się nowe pociągi?

Plan opracowany przez CZT zakłada zwiększenie liczby pociągów kursujących w województwie o 18% i wprowadzenie cyklicznych rozkładów jazdy, zapewniających częstotliwość co godzinę przez cały dzień na większości linii, z zagęszczeniem w szczytach do co pół godziny na odcinkach wokół Wrocławia. Na najbardziej peryferyjnych liniach częstotliwość nie byłaby niższa niż co 2 godziny. 

DLN czestotliwosci

Projekt CZT oznaczałby wprowadzenie standardu znanego z innych krajów Europy, gdzie nie występują takie sytuacje, że na trasach łączących kilkudziesięcio- i ponad stutysięczne miasta przerwy między pociągami wynoszą wiele godzin. W większości krajów UE pociągi jeżdżą od rana do wieczora co godzinę lub częściej. Tak kolej funkcjonuje w Niemczech czy Austrii, ale także w Czechach czy na Węgrzech.

Projekt przewiduje wzrost liczby połączeń na niemal każdej linii w województwie, a także wznowienie ruchu na linii Legnica - Rudna Gwizdanów (8 par dziennie). Proponowane zmiany obrazuje poniższa infografika:

 

dln pary2 

 

Normalna kolej dla Wałbrzycha

Jedną z linii, która najbardziej zyskałaby na zmianach jest ta biegnąca z Jeleniej Góry i Wałbrzycha do stolicy województwa. W obecnym rozkładzie z Wałbrzycha do Wrocławia kursuje 16 par pociągów. Odjazdy w rozkładzie jazdy zaplanowane są na godziny: 4:01, 5:02, 6:07, 6:34, 7:09, 7:59, 8:44, 11:31, 12:40, 14:14, 15:13, 16:30, 17:20, 17:42, 18:59, 21:28. Mogło by się zdawać, że 16 połączeń w dobie to dość dużo - jednak gdy się bliżej przyjrzymy, to zobaczymy np. niemal 3-godzinną lukę w środku dnia, która dla pasażera jest nie do zaakceptowania. 

W propozycji CZT  pociągi z Wałbrzycha Miasta w kierunku Wrocławia ruszają o: 4:10, 5:10, 6:10, 7:15, 8:10, 9:15, 10:10, 11:15, 12:10, 13:15, 14:10, 15:15, 16:10, 17:15, 17:31, 18:10, 19:15, 20:10, 21:15, 22:10. A więc połączenia co godzinę przez cały dzień. Do tego co drugi pociąg jest przyspieszony - z atrakcyjnym czasem jazdy 61 minut. Pociągi odjeżdżające 15 po pełnej godzinie to te przyspieszone. Wszystkie pociągi przyjeżdżają do Wrocławia Głównego 16 po pełnej godzinie.

Projekt popiera Ewelina z Wałbrzycha, która codziennie dojeżdża do liceum we Wrocławiu. - Nowe pociągi bardzo mi się podobają. Są wygodne i szybkie. Żałuję tylko, że nie mogę dojechać dogodnie do szkoły kiedy zaczynam o 11-tej czy 12-tej. Przez większość dnia pociągi kursują co godzinę, a nawet częściej - ale kiedy najbardziej są potrzebne, to akurat ich nie ma. Zdarza mi się więc wyjeżdżać 2-3 godziny wcześniej niż potrzebuję i czekać bez sensu we Wrocławiu. I właśnie to dobrze byłoby poprawić.

 

Jak za niewiele większe pieniądze niż teraz może jeździć o 18% więcej pociągów?

– Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów – mówi Krzysztof Rytel, prezes CZT. – W tej chwili zdarzają się przypadki, że pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują zaledwie kilka kursów, a przez znaczną część dnia stoją na bocznicy. Wraz z załogą. W naszej propozycji pociągi jeżdżą wahadłowo przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte, niewiele potrzeba aby uruchomić nowe kursy.

Dodatkowe koszty (zmienne) związane z nowymi pociągami w większości pokryją wpływy z biletów od nowych pasażerów. Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Że to nie mrzonki pokazuje przykład linii Poznań - Wągrowiec, na której w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, a liczba pasażerów wzrosła 3-krotnie.

Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny, np. ze stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia 8 i 38 po każdej godzinie), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

 

kolej na dobra kolej podpisz petycje

 

Podpisz petycję

Obecnie CZT aby zwiększyć poparcie dla projektu zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.


Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej >>>
Szczegółowe materiały dla województwa dolnośląskiego wraz z petycją.

Proponowany rozkład jazdy dla linii Szklarska Poręba – Wałbrzych – Wrocław:

Szklarska Wroclaw

Wroclaw Szklarska

Ostatnio zmienianypiątek, 08 kwiecień 2016 17:24

1 komentarz

  • dana
    dana poniedziałek, 11, kwiecień 2016 13:03 Link do komentarza

    Nareszcie cos drga w Kolei ale jeszcze jedna uwaga dlaczego w sezonie letnim nie ma pociagow pospiesznych do szczecina i olsztyna oczywiscie z jeleniej gory Dlaczego!

Powrót na górę