Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Oleśnica: więcej pociągów do Wrocławia już od grudnia?

Z Oleśnicy do Wrocławia pociągi co pół godziny w szczycie i 20 połączeń zamiast 16? Centrum Zrównoważonego Transportu promuje projekt znacznego zwiększenia liczby połączeń kolejowych w województwie dolnośląskim od grudnia 2016 r. 

kolej na dobra kolej podpisz petycje

CZT w ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" opracowało plan optymalizacji przewozów kolejowych w województwie dolnośląskim. Teraz zbiera podpisy za wdrożeniem go od grudniowej zmiany rozkładu jazdy.

 

Gdzie pojawią się nowe pociągi?

Plan opracowany przez CZT zakłada zwiększenie liczby pociągów kursujących w województwie o 18% i wprowadzenie cyklicznych rozkładów jazdy, zapewniających częstotliwość co godzinę przez cały dzień na większości linii, z zagęszczeniem w szczytach do co pół godziny na odcinkach wokół Wrocławia. Na najbardziej peryferyjnych liniach częstotliwość nie byłaby niższa niż co 2 godziny. 

 

DLN czestotliwosci

 

Projekt CZT oznaczałby wprowadzenie standardu znanego z innych krajów Europy, gdzie nie występują takie sytuacje, że na trasach łączących kilkudziesięcio- i ponad stutysięczne miasta przerwy między pociągami wynoszą wiele godzin. W większości krajów UE pociągi jeżdżą od rana do wieczora co godzinę lub częściej. Tak kolej funkcjonuje w Niemczech czy Austrii, ale także w Czechach czy na Węgrzech.

Projekt przewiduje wzrost liczby połączeń na niemal każdej linii w województwie, a także wznowienie ruchu na linii Legnica - Rudna Gwizdanów (8 par dziennie). Proponowane zmiany obrazuje poniższa infografika:

 

dln pary2 

 

Normalna kolej dla Oleśnicy

Jedną z linii, która najbardziej zyskałaby na zmianach jest ta biegnąca z Oleśnicy do stolicy województwa. W obecnym rozkładzie pomiędzy odjazdami z głównej stacji w Oleśnicy do Wrocławia występują nawet ponad 3-godzinne przerwy. 

W propozycji CZT  pociągi na omawianej trasie jeżdżą przez cały dzień co godzinę, zaś w szczycie nawet co pół godziny. Poranne odjazdy z Oleśnicy są zaplanowane w łatwych do zapamiętania godzinach: 5:34, 6:11, 6:34, 7:11, 7:34. Także poza szczytem pociągi z Oleśnicy do Wrocławia miałyby odjeżdżać w takcie - 34 minuty po pełnej godzinie.

Projekt popiera pan Antoni z Oleśnicy, który kilka razy w miesiącu dojeżdża do lekarza specjalisty we Wrocławiu. - Kiedyś zawsze jeździłem do Wrocławia pociągiem. Dziś dużo pewniejsze są autobusy. Jeżdżąc nimi wiem, że nie będę musiał czekać na stacji godzinami. Oczywiście, że chętnie bym wrócił do kolei - tylko pociągi muszą kursować częściej.

 

Jak za niewiele większe pieniądze niż teraz może jeździć o 18% więcej pociągów?

– Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów – mówi Krzysztof Rytel, prezes CZT. – W tej chwili zdarzają się przypadki, że pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują zaledwie kilka kursów, a przez znaczną część dnia stoją na bocznicy. Wraz z załogą. W naszej propozycji pociągi jeżdżą wahadłowo przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte, niewiele potrzeba aby uruchomić nowe kursy.

Dodatkowe koszty (zmienne) związane z nowymi pociągami w większości pokryją wpływy z biletów od nowych pasażerów. Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Że to nie mrzonki pokazuje przykład linii Poznań - Wągrowiec, na której w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, a liczba pasażerów wzrosła 3-krotnie.

Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny, np. ze stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia 8 i 38 po każdej godzinie), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

 

kolej na dobra kolej podpisz petycje

Podpisz petycję

Obecnie CZT aby zwiększyć poparcie dla projektu zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.


Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej >>>
Szczegółowe materiały dla województwa dolnośląskiego wraz z petycją.

Proponowany rozkład jazdy dla linii (Kluczbork–) Oleśnica – Wrocław:

Olesnica Wroclaw

Wroclaw Olesnica

Uwaga: Artykuł nie dotyczy pociągów odjeżdżających z przystanku Oleśnica Rataje.

Ostatnio zmienianyczwartek, 28 kwiecień 2016 19:33
Powrót na górę