Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Legnica: pociągi z Wrocławia nawet co 20 minut w szczycie?

Od grudnia więcej pociągów do Legnicy, w szczycie co 20 minut, stałe takty i więcej przyspieszonych? Centrum Zrównoważonego Transportu promuje projekt znacznego zwiększenia liczby połączeń kolejowych w województwie dolnośląskim od grudnia 2016 r. 

 


kolej na dobra kolej podpisz petycje

CZT w ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" opracowało projekt optymalizacji przewozów kolejowych w województwie dolnośląskim. Przewiduje on zwiększenie liczby pociągów o 18%, a jednocześnie kwota dotacji z kasy samorządu nie wzrosłaby względem 2015 r. (względem planu na 2016 r. wzrost o zaledwie 3,8%). Teraz trwa zbieranie podpisów za wdrożeniem tego projektu od grudniowej zmiany rozkładu jazdy.

 

Gdzie pojawią się nowe pociągi?

Plan opracowany przez CZT zakłada wprowadzenie cyklicznych rozkładów jazdy, zapewniających częstotliwość co godzinę przez cały dzień na większości linii, z zagęszczeniem w szczytach do co pół godziny na odcinkach wokół Wrocławia. Na najbardziej peryferyjnych liniach częstotliwość nie byłaby niższa niż co 2 godziny. 

 

DLN czestotliwosci

 

Projekt CZT oznaczałby wprowadzenie standardu znanego z innych krajów Europy, gdzie nie występują takie sytuacje, że na trasach łączących kilkudziesięcio- i ponad stutysięczne miasta przerwy między pociągami wynoszą wiele godzin. W większości krajów UE pociągi jeżdżą od rana do wieczora co godzinę lub częściej. Tak kolej funkcjonuje w Niemczech czy Austrii, ale także w Czechach czy na Węgrzech.

Projekt przewiduje wzrost liczby połączeń na niemal każdej linii w województwie, a także wznowienie ruchu na linii do Lubina (8 par dziennie). Proponowane zmiany obrazuje poniższa infografika:

 

dln pary2 

 

Wygodna kolej dla Legnicy

Jedną z linii, która sporo zyskałaby na zmianach jest ta biegnąca przez Legnicę. W obecnym rozkładzie jazdy z Wrocławia do Legnicy kursują 23 pary pociągów. Odjazdy z Wrocławia Głównego zaplanowane są na godziny: 4:53, 6:06, 6:38, 7:46, 8:49, 9:38, 11:25, 12:42, 13:02, 13:47, 14:25, 14:44, 15:15, 15:39, 16:10, 16:45, 17:15, 17:46, 18:05, 19:40, 20:30, 21:53 i 22:41. Mogło by się zdawać, że 23 połączenia w dobie to bardzo dużo - jednak po głębszym przyjrzeniu widać półtoragodzinne luki. 

W propozycji CZT pociągów jest aż 26. Wyruszają z Wrocławia o: 4:34, 5:34, 6:34, 7:18, 7:34, 8:34, 9:34, 9:55, 10:34, 11:34, 12:34, 13:34, 14:34, 15:18, 15:34, 15:55, 16:18, 16:34, 17:18, 17:34, 18:34, 19:18, 19:34, 20:34, 21:34 i 22:34. A więc połączenia co godzinę przez cały dzień, a w szczycie zagęszczenie nawet do 3 pociągów w godzinie. Do tego dochodzi łatwy do zapamiętania rozkład cykliczny. Nie ma też "dziur" powyżej 1,5h.

Część pociągów zaplanowano jako przyspieszone (Regioekspresy), z czasem jazdy 52-53 minuty, gdy obecnie wynosi on ok. godziny. Dodatkowo projekt CZT przewiduje powrót pociągów na linię Rudna Gwizdanów - Lubin - Legnica (8 par, pociągi  równo co 2 godziny).

Projekt popiera pan Michał - doradca finansowy z Legnicy. - Często jeżdżę do klientów w stolicy województwa pociągiem. Mogę nawet pochwalić naszą kolej. Jest szybko i nowocześnie. Zupełnie inaczej niż jeszcze kilka lat temu. Jednak jak wszędzie - są i problemy. Zdarzają się sytuacje, że na najbliższy pociąg w nietypowej porze czekam nawet prawie 2h. Jak widać, można to poprawić. W projekcie podoba mi się też stała częstotliwość pociągów. Teraz jest tak, że czasem pociąg jest 20 minut po poprzednim, a następny dopiero za półtorej godziny.

 

Jak za niewiele większe pieniądze niż teraz może jeździć o 18% więcej pociągów?

– Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów – mówi Krzysztof Rytel, prezes CZT. – W tej chwili zdarzają się przypadki, że pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują zaledwie kilka kursów, a przez znaczną część dnia stoją na bocznicy. Wraz z załogą. W naszej propozycji pociągi jeżdżą wahadłowo przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte, niewiele potrzeba aby uruchomić nowe kursy.

Dodatkowe koszty (zmienne) związane z nowymi pociągami w większości pokryją wpływy z biletów od nowych pasażerów. Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Że to nie mrzonki pokazuje przykład linii Poznań - Wągrowiec, na której w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, a liczba pasażerów wzrosła 3-krotnie.

Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny, np. ze stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia 8 i 38 po każdej godzinie), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

 

kolej na dobra kolej podpisz petycje

Podpisz petycję

Obecnie CZT aby zwiększyć poparcie dla projektu zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.


Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej >>>
Szczegółowe materiały dla województwa dolnośląskiego wraz z petycją.

Proponowany rozkład jazdy dla linii (Görlitz–) Legnica – Wrocław:

Gorlitz Wroclaw

Wroclaw Gorlitz 

Ostatnio zmienianysobota, 09 kwiecień 2016 12:23

2 komentarzy

  • basia
    basia niedziela, 10, kwiecień 2016 20:03 Link do komentarza

    Dlaczego nie ma tego pociagu 23.01 dzisaj ludzie ktorzy pracuja na strefie nie maja dojazdu do domu
    Autobus lini 3 lub 4 przyjezdza zbyt pozno zeby dostac sie na dworzec i zdazyc na pociag w tym momencie musza przyjezdzac po nas rodziny a jednak sporo osob tym pociagiem jezdzilo
    Prosze o przywrocenie tego pociagu

  • piotr
    piotr sobota, 09, kwiecień 2016 21:53 Link do komentarza

    Witam od 4 miesięcy jeździłem pociągiem relacji Legnica - Wrocław 17,36 a wracałem 23,01 niestety skład powrotny został przesunięty o prawie pół godziny i z tej okazji muszę zrezygnować z kolei. A chcę zaznaczyć że składem 23,01 było trochę osób powracających ze stolicy dolnego śląska. Pytam się komu to przeszkadzało???????

Powrót na górę