Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Brzeg, Oława: więcej pociągów do Wrocławia już od grudnia?

Z Brzegu i Oławy do Wrocławia 21 połączeń kolejowych zamiast 18 i łatwy do zapamiętania rozkład cykliczny? Centrum Zrównoważonego Transportu promuje projekt znacznego zwiększenia liczby połączeń kolejowych w województwie dolnośląskim od grudnia 2016 r. 

 

kolej na dobra kolej podpisz petycje

CZT w ramach projektu "Kolej na dobrą Kolej" opracowało plan optymalizacji przewozów kolejowych w województwie dolnośląskim. Teraz zbiera podpisy za wdrożeniem go od grudniowej zmiany rozkładu jazdy.

 

Gdzie pojawią się nowe pociągi?

Plan opracowany przez CZT zakłada zwiększenie liczby pociągów kursujących w województwie o 18% i wprowadzenie cyklicznych rozkładów jazdy, zapewniających częstotliwość co godzinę przez cały dzień na większości linii, z zagęszczeniem w szczytach do co pół godziny na odcinkach wokół Wrocławia. Na najbardziej peryferyjnych liniach częstotliwość nie byłaby niższa niż co 2 godziny. 

 

DLN czestotliwosci

 

Projekt CZT oznaczałby wprowadzenie standardu znanego z innych krajów Europy, gdzie nie występują takie sytuacje, że na trasach łączących kilkudziesięcio- i ponad stutysięczne miasta przerwy między pociągami wynoszą wiele godzin. W większości krajów UE pociągi jeżdżą od rana do wieczora co godzinę lub częściej. Tak kolej funkcjonuje w Niemczech czy Austrii, ale także w Czechach czy na Węgrzech.

Projekt przewiduje wzrost liczby połączeń na niemal każdej linii w województwie, a także wznowienie ruchu na linii Legnica - Rudna Gwizdanów (8 par dziennie). Proponowane zmiany obrazuje poniższa infografika:

 

dln pary2 

 

Lepsza kolej do Brzegu i Oławy 

Jedną z linii, która zyskałaby sporo na zmianach jest ta biegnąca z Brzegu i Oławy do stolicy województwa. W obecnym rozkładzie jazdy kursuje po niej 18 par pociągów, w propozycji CZT 21 - co pół godziny w szczycie oraz z łatwym do zapamiętania rozkładem cyklicznym. Obecnie pomimo dość dużej liczby połączeń cały czas zdarzają się około 2-godzinne przerwy.

W propozycji CZT rozkład jazdy jest prosty do zapamiętania, a kursy nawet poza godzinami szczytu są co godzinę. Np. z Brzegu odjazdy zaplanowane są 31 minut po każdej pełnej godzinie. Do tego dodatkowe kursy w szczycie.

Projekt popiera pani Natalia, doktorantka jednej z wrocławskich uczelni - Niby obecnie połączeń mamy całkiem dużo, ale za nic nie potrafię zrozumieć osoby która wyznacza dokładne godziny odjazdów. Z okresu kiedy mieszkałem w Niemczech pamiętam pociągi odjeżdżające zawsze o tej samej minucie po pełnej godzinie. Pomysł przeniesienia tej dobrej praktyki na nasz region bardzo mi się podoba. Może warto spróbować i zarazić tym wszystkich kolejarzy w Polsce.

 

Jak za niewiele większe pieniądze niż teraz może jeździć o 18% więcej pociągów?

– Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów – mówi Krzysztof Rytel, prezes CZT. – W tej chwili zdarzają się przypadki, że pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują zaledwie kilka kursów, a przez znaczną część dnia stoją na bocznicy. Wraz z załogą. W naszej propozycji pociągi jeżdżą wahadłowo przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte, niewiele potrzeba aby uruchomić nowe kursy.

Dodatkowe koszty (zmienne) związane z nowymi pociągami w większości pokryją wpływy z biletów od nowych pasażerów. Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Że to nie mrzonki pokazuje przykład linii Poznań - Wągrowiec, na której w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, a liczba pasażerów wzrosła 3-krotnie.

Podobnie na linii Kraków - Wieliczka, gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny, np. ze stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia 8 i 38 po każdej godzinie), liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

 

kolej na dobra kolej podpisz petycje

Podpisz petycję

Obecnie CZT aby zwiększyć poparcie dla projektu zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.


Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej >>>
Szczegółowe materiały dla województwa dolnośląskiego wraz z petycją.

Proponowany rozkład jazdy dla linii (Gliwice–) Brzeg – Oława – Wrocław:

Wroclaw Brzeg Wroclaw

Ostatnio zmienianypiątek, 29 kwiecień 2016 08:07
Powrót na górę