Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Braniewo, Orneta, Dobre Miasto: od grudnia dużo więcej pociągów do Olsztyna?

Z Olsztyna do Braniewa 5 pociągów, a do Dobrego Miasta nawet 8 dziennie zamiast 3? Centrum Zrównoważonego Transportu zbiera podpisy za projektem znacznego zwiększenia liczby połączeń kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim od grudnia 2016 r. 

 

W ramach projektu Kolej na dobrą Kolej CZT opracowało projekt uzdrowienia przewozów kolejowych w Warmińsko-Mazurskiem. Przewiduje on zwiększenie liczby pociągów regionalnych o 29% przy wzroście dofinansowania ze strony samorządu o zaledwie 1%. Jak to możliwe?

- Nasze analizy potwierdziły możliwość znacznego zwiększenia efektywności przewozów - mówi Stanisław Biega z CZT. - W tej chwili pociągi w czasie 12-to godzinnej zmiany wykonują 2-3 kursy, a przez większość czasu stoją. Wraz z załogą. W naszej propozycji jeżdżą wahadłowo od rana do wieczora przez cały dzień. Ponieważ koszty takie jak wynagrodzenia czy utrzymanie taboru są już pokryte niewiele potrzeba, aby uruchomić dodatkowe kursy. Dodatkowe koszty w całości pokryją wpływy od nowych pasażerów.

Ci pojawią się wraz ze zwiększeniem częstotliwości. Obecnie dzięki promocji "Połączenie w dobrej cenie" kolej jest konkurencyjna cenowo względem autobusów, zwłaszcza dla osób korzystających z ulg - na przykład młodzieży. 

Istota proponowanej reformy - Warmińsko-Mazurskie

 

W relacji Olsztyn – Dobre Miasto CZT proponuje zwiększenie liczby połączeń z 3 do 8 i wprowadzenie kursów co 2 godziny. Zyskają także mieszkańcy Braniewa - tam zamiast 3 pojedzie 5 pociągów dzienne. Znaczący wzrost połączeń przewidziany jest także w relacji ze stolicy województwa do Nidzicy (z 5 do 9 par), oraz na odcinku Olsztyn – Szczytno (z 8 do 11 par). Zwiększenie liczy kursów planowane jest dla większości odcinków w województwie:

 

 

To działa

Na linii Poznań - Wągrowiec, gdzie w ciągu ostatnich 3 lat zwiększono liczbę pociągów 2-krotnie, liczba pasażerów wzrosła trzykrotnie. Podobnie na linii Kraków - Wieliczka gdzie liczbę pociągów zwiększono z 13 do 35 par (odjazdy dokładnie co pół godziny) liczba pasażerów wzrosła z kilkuset do 2,3 tys. dziennie.

Zwiększenie efektywności jest tak duże, że zwiększenie liczby kursów o 29% wcale nie spowoduje większego zapotrzebowania na tabor. Wprost przeciwnie. Obecnie liczba taboru wraz z rezerwą w Warmińsko-Mazurskiem to 26 składów. W projekcie CZT jest ich tylko 21. Oprócz oszczędności rzędu 600 tys. złotych rocznie związanych z odstawieniem 5 szt. zbędnego taboru (kosztowne przeglądy i naprawy), jest też dodatkowa korzyść: na trasach częściej niż dotychczas będzie pojawiał się nowy tabor. Mimo, że połączeń będzie więcej niż obecnie, starych składów w użyciu będzie mniej.

 

Normalna kolej dla Braniewa, Pieniężna, Ornety i Dobrego Miasta

Jedną z linii, która najbardziej zyskałaby na zmianach, jest linia z Olsztyna do Braniewa. W tej chwili, ze stolicy województwa do Braniewa, Pieniężna, Ornety i Dobrego Miasta jeżdżą 3 pociągi dziennie. W propozycji CZT pociągi ruszają z Olsztyna do Dobrego Miasta o 5:09, 7:30, 9:07, 11:09, 14:09, 15:39, 17:09 i 20:19 – a więc jeżdżą przez cały dzień praktycznie co 2 godziny. Z Dobrego Miasta pociągi do Olsztyna wyruszają o godzinie: 6:46, 8:15, 9:48, 12:50, 14:50, 17:51, 18:51 i 20:02. 

Zyskają także mieszkańcy Ornety. Tam liczba połączeń zwiększy się dwukrotnie - z 3 do 6. Z Braniewa i Pieniężna zamiast obecnych 3 będzie 5 pociągów.

Projekt popiera Natalia, studentka z Dobrego Miasta, która codziennie dojeżdża na Uniwersytet Warmińsko-Mazurski. – W ostatnich tygodniach dojazd z dworca kolejowego na Kortowo znacznie poprawiła nowo wybudowana linia tramwajowa. Niestety na kolei nic się nie zmieniło - jedno połączenie powrotne po południu i jedno wieczorem to zdecydowanie za mało - nikt normalny nie będzie czekał na pociąg 4 godziny. Jeśli połączenia byłyby częściej - chętnie bym z nich korzystała - jazda w zatłoczonym busie to żadna przyjemność, szczególnie kiedy próbuję spokojnie powtórzyć materiały przed egzaminem.

 LOGO Kolej na kolej

Podpisz petycję

Aby zwiększyć poparcie CZT zbiera podpisy pod petycją do Marszałka. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Zajmuje to w Internecie tylko chwilę, wystarczy wpisać: imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail.

Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej tutaj>>>.
Zapoznać się ze szczegółowymi materiałami dla województwa Warmińsko-Mazurskiego oraz podpisać petycję tylko dla tego województwa można tutaj>>>.

Proponowany rozkład jazdy dla linii Olsztyn – Dobre Miasto – Braniewo

Ostatnio zmienianypiątek, 19 luty 2016 17:21

1 komentarz

  • Kamil
    Kamil czwartek, 11, luty 2016 10:14 Link do komentarza

    Czy projekt zakłada również wznowienie sprzedaży biletów na dworcach w Dobrym Mieście oraz pozostałych miejscowościach??

Powrót na górę