Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Małopolski RPO 2014-20 bez modernizacji linii kolejowych?

Do niedzieli można składać uwagi w konsultacjach społecznych projektu Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Przewiduje on bardzo małą kwotę na projekty kolejowe. Ale tylko dotyczące zakupu taboru, budowy węzłów przesiadkowych, czy parkingów przy stacjach. Nie zaplanowano rewitalizacji z RPO ani jednej linii kolejowej.

 

W piśmie do PKP PLK z 27 czerwca br. wicemarszałek Roman Ciepiela tłumaczy to tym, że potrzeby remontowe linii kolejowych w Małopolsce są „bardzo duże i wielokrotnie przewyższają wielkość środków, którymi będziemy dysponować w ramach RPO. Kluczową kwestią jest tutaj ograniczoność środków finansowych, jakimi potencjalnie dysponujemy w konfrontacji z realnymi potrzebami, a także realny efekt jaki możemy osiągnąć inwestując tak niewielkie w stosunku do potrzeb kwoty.”

  

Niezrozumiałe jest stwierdzenie o rzekomej szczupłości środków w ramach RPO – zwraca uwagę Krzysztof Rytel z Centrum Zrównoważonego Transportu. – Na okres 2014-20 Małopolska dostała ponad dwukrotnie więcej niż w poprzednim okresie! To ile z tego przeznaczy na inwestycje kolejowe jest wyłączną i suwerenną decyzją samorządu. Nikt z zewnątrz nie przyznał Małopolsce małej kwoty na kolej. To samorząd sam określa strukturę wydatków. 

Na obecnym etapie planuje wydać 80 mln euro na kolej i 310,5 mln euro na drogi (kwoty udziału UE). To daje stosunek 20:80 – jeden z najniższych w kraju (dla przykładu Pomorskie przeznaczyło na kolei i drogi po równo). Tymczasem w podpisanej przez Polskę i Komisję Europejską Umowie Partnerstwa na okres 2014-20 stosunek wydatków na kolej i drogi jest jak 40:60.

  

CZT stoi na stanowisku, że stosunek 40:60 powinien obowiązywać także w programach regionalnych – zaznacza Rytel. Z uwag, jakie przygotowało CZT w konsultacjach społecznych, wynika, że dodanie do RPO rewitalizacji 5 linii kolejowych:

  1. Sucha Beskidzka – Żywiec w gr. województwa;
  2. Kalwaria Zebrzydowska Kęty;
  3. Tarnów – Szczucin;
  4. Stróże – Jasło w gr. województwa i Gorlice – Gorlice Zagórzany, wraz z budową łącznicy, umożliwiającej wyjazd z Gorlic w stronę Stróży bez zmiany kierunku jazdy;
  5. Trzebinia Wadowice – Skawce.

  zamknęłoby się kwotą 50 mln euro udziału unijnego, czyli mniejszą niż należy przesunąć, aby osiągnąć proporcję 40:60.

Te 5 inwestycji, uwzględniając to co jest planowane z programu ogólnokrajowego (m.in. modernizacja linii do Zakopanego, do Oświęcimia, linii Tunel – Sosnowiec, budowa linii Kraków Podłęże Piekiełko wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz) i to co będzie kończone z obecnej perspektywy (Katowice – Kraków – Rzeszów) doprowadziłoby do właściwie pełnej rewitalizacji sieci kolejowej w województwie. Istotnym wyjątkiem byłby tylko ciąg Tarnów Nowy Sącz – Muszyna / Krynica. Ale on jest w stosunkowo dobrym stanie, były prowadzone prace odtworzeniowe w ostatnich latach na wybranych odcinkach. Poza tym jest to linia wybitnie ponadregionalna, dlatego nie powinna być finansowana z poziomu RPO – w tym przypadku wyjątkowo należy zgodzić się z marszałkiem Ciepielą – uważa Rytel – środki RPO powinny być kierowane przede wszystkim na linie lokalne, w pieczy nad którymi nikt władz województwa nie wyręczy. Bez środków z RPO one nie zostaną odnowione. Dlatego będziemy  zabiegali o te projekty.

  

Warto zauważyć, że obecny kształt Planu całkowicie rozmija się ze Strategią Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2011-20. Dokument ten zawiera szereg racjonalnych zasad rozwoju systemu transportowego jak m.in. rozwój połączeń (w tym kolejowych) do Krakowa, ale bynajmniej nie tylko. Także do ośrodków subregionalnych i pomiędzy nimi oraz z obszarem zewnętrznym. Jest cały punkt o połączeniach (także kolejowych) do ośrodków o najniższej dostępności i kolejny o kreowaniu połączeń miasto – wieś. Właśnie te cele realizuje 5 projektów proponowanych przez CZT, natomiast brak ich realizacji będzie zaprzeczeniem Strategii.

  

Obecny kształt RPO oznacza także sprzeczność z Planem ochrony powietrza dla województwa małopolskiego, który został uchwalony w związku z przekraczaniem norm jakości powietrza wymaganych dyrektywą 2008/50/WE w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza w Europie (zwłaszcza w zakresie rakotwórczego pyłu).

To są wszystko sprzeczności z politykami unijnymi. Będziemy zwracali na to uwagę Komisji Europejskiej i prosili, aby nie zatwierdzała RPO w takim kształcie – zapowiada prezes CZT.

 

Poprzyj uwagi CZT (w załączniku poniżej). Weź udział w konsultacjach społecznych i zgłoś własne uwagi, zbieżne z naszymi. Więcej informacji o konsultacjach znajdziesz tutaj.

Ostatnio zmienianypiątek, 24 lipiec 2015 10:33
Powrót na górę