Dworzec Toruń Główny otwarty (zdjęcia)
- Napisał Krzysztof Rytel
- 3 komentarzy
- wielkość czcionki Zmniejsz czcionkę Powiększ czcionkę

12 listopada prezydent Torunia uroczyście otworzył dworzec Toruń Główny po rewitalizacji.
Inwestycję o wartości 47 mln zł przeprowadziło miasto, po przejęciu terenu dworca od PKP i uzyskaniu finansowania unijnego w ramach projektu BiT-City. Ponieważ jestem autorem koncepcji przebudowy dworca i programu funkcjonalno-użytkowego, chętnie oprowadzę po obiekcie.
Największym osiągnięciem projektu jest przebicie przejścia podziemnego do pozostałego peronu (nr 1) i na drugą stronę torów - na przystanek autobusowy przy ul. Podgórskiej (wcześniej w ogóle nie było do niego dojścia z dworca!).
A także wprowadzenie go pod budynek dworca ze schodami ruchomymi bezpośrednio do hallu dworcowego - w tym celu konieczne było zbudowanie pomieszczenia pod dotychczasowymi fundamentami budynku.
Hall dworca z ruchomymi schodami do przejścia podziemnego...
...i na piętro.
Wewnętrzny układ dworca z korytarzem w osi i ośmiokątem na przecięciu przez korytarz poprzeczny jest powrotem do układu oryginalnego dworca z 1873 r. (przy czym nie jest to pierwszy dworzec w tym miejscu, bo ten stał się szybko za mały i został zastąpiony obecnym budynkiem), zatartego przebudową z 1963 r. Przy czym oryginalnie nad tym ośmiokątem była jeszcze pustka przez wyższe kondygnacje aż do świetlika w dachu - ale na taką rewolucję trudno byłoby się dziś zdecydować.
Za hallem wzdłuż głównego korytarza rozmieszczono kasy poszczególnych przewoźników kolejowych.
Szkoda, że poprzestano na tradycyjnych okienkach kasowych, zamiast centrów obsługi klienta, które przewidywało PFU, a co jest standardem np. w Niemczech.
Jak widać nad kasami, wzdłuż korytarza, a nawet w poczekalni rozmieszczono tablice wyświetlające informacje o odjazdach najbliższych pociągów.
Dalej korytarz prowadzi obok obiektów handlowych (księgarnia i kawiarnia)...
...do poczekalni - na zdjęciu poniżej główna.
Widać z niej znajdującą się na piętrze tzw. poczekalnię VIP, doświetloną charakterystycznym dla budynku świetlikiem w dachu. Ciekawe czy PKP Intercity w dobie odwrotnej tendencji - likwidowania stref VIP, stanie na wysokości zadania i nawiąże współpracę z zarządcą dworca, bo to dla jej pasażerów przeznaczona jest ta poczekalnia. Idea zapożyczona z przykładów zagranicznych, np. DB Lounge, gdzie posiadacze droższych biletów mogą korzystać z bezpłatnych napojów i sprzętu biurowego (np. możliwość wydrukowania dokumentów), czy nawet wynająć pokój na spotkanie biznesowe.
Poniżej znajduje się od lewej: poczekalnia dla rodzin z dziećmi z pomieszczeniem do przewijania, toaleta dla niepełnosprawnych i poczekalnia "cicha".
Oś podłużna budynku zamyka wysoka sala zakończona wykuszem, z której ze względu na walory przestrzenne usunięto posterunek SOK i przeznaczono na restaurację.
Za budynkiem głównym A znajdują się budynki: B - dawnego KATS (pod tym tajemniczym skrótem kryła się kolejowa agencja telegraficzno-sygnalizacyjna), C - szaletu i D - dawnej poczty.
Do budynku B przeniesiono posterunek SOK.
W części dawnej poczty mieści się dziś hostel, a w trakcie przebudowy głównego budynku znajdował się dworzec tymczasowy. W głównej sali w dniu otwarcia dworca odbyła się prezentacja projektu BiT-City.
Jak widać można zrobić zadaszenie peronu sięgające do wyjścia z przejścia podziemnego, co na PKP PLK jest rzadkością.
W przeciwieństwie do dworców w Bydgoszczy czy Poznaniu wszystkie perony nie przylegające do budynku dworca zostały podniesione do wysokości 76 cm, zgodnej z TSI PRM, polskimi przepisami i stosowanym taborem. Tylko perony 2 i 3 zostały podniesione do wysokości jedynie 50 cm, bo na więcej nie pozwala poziom posadzki budynku.
Na peronie 1 specjalnie w tym celu przedłużono istniejącą wiatę z lat 60-tych o konstrukcji z drewna klejonego (część ciemniejsza), nawiązując formami i materiałem.
Wszędzie zastosowano porządne materiały, a nie np. polbruk.
Zabytkowy detal.
Wszędzie zastosowano prawdziwe windy, a nie tanie podnośniki dla niepełnosprawnych słynące z awaryjności, które uwielbia PKP PLK.
Na peronach nie przylegających do budynku dworca umieszczono azyle chroniące przed wiatrem. Niestety nie są one zakryte od góry i mają szczelinę na dole - powinny być szczelne, a być może nawet lekko ogrzewane. Nie wiadomo dlaczego na peronie 4 tablice o ruchu pociągów zamontowano tylko przy jednym z torów.
Oprócz tablic informacyjnych o pociągach na wprost schodów z hallu znajdują się tablice o odjazdach autobusów. Przydały by się strzałki, bo osoby spoza Torunia mogą nie wiedzieć, że tablica po lewej stronie informuje o autobusach odjeżdżających z przystanków od strony ul. Kujawskiej, a tablica po prawej o odjazdach z przystanku przy ul. Podgórskiej.
Zadaszenie wyjścia od ul. Podgórskiej będące jednocześnie wiatą przystankową. Nie jest jasne dlaczego na przystankach nie umieszczono wyświetlaczy o odjazdach autobusów - może jeszcze się pojawią?
Oprócz dworca zmodernizowano pętlę autobusową i wybudowano dwa parkingi, w tym jeden strzeżony.
Nie wiadomo także dlaczego przy wejściach do przejścia podziemnego z obu przystanków nie umieszczono tablic o odjazdach pociągów, choć było to zapisane w PFU.
Skrzydło dla wysiadających i postoju autobusów.
Przylega do niego parking rowerowy z prawidłowymi stojakami, umożliwiającymi przypięcie ramy i obu kół oraz z końcówką ścieżki rowerowej.
Zejście do nowego przejścia podziemnego wykonano z oryginalnego zadaszenia starego przejścia, wydłużając o nowy segment.
Wszędzie znajdują się ścieżki prowadzące dla niewidomych. Przy wszystkich zejściach - konsekwentnie po prawej stronie, znajdują się mapy wypukłe dla niewidomych.
Jeżeli chcesz aby po wyremontowaniu dworca jeździły z niego często pociągi koniecznie podpisz naszą petycję Kolej na dobrą kolej! Projekt Kolej na dobrą kolej>>> to propozycja uzdrowienia kolei pasażerskiej w 8 regionach (w tym w woj. kujawsko-pomorskim) i na 2 trasach międzywojewódzkich. Wejdź koniecznie i poprzyj te zmiany. Twój podpis jest bardzo ważny.
Artykuły powiązane
- Grudziądz: więcej pociągów do Bydgoszczy i Torunia już od grudnia?
- Kujawsko-Pomorskie: od grudnia pociągi będą jeździły dużo częściej?
- IDS: dworzec na świeżym powietrzu
- Grudziądz – Toruń: najwięcej pasażerów w pociągach pozaszczytowych
- Kujawsko-Pomorskie: konsultacje planu spójności komunikacji drogowej i kolejowej 2014-2020
Najnowsze od Krzysztof Rytel
3 komentarzy
-
Wyświetlacze informujące o odjazdach autobusów zostały już zainstalowane na wyremontowanych przystankach (dwie sztuki, po jednym na wyremontowanych przystankach od ul. Podgórskiej i ul. Kujawskiej). Takie same wyświetlacze pojawiły się także w zejściach z peronów 1, 3, 4 do przejścia podziemnego, a pasażerowie wysiadający na peronie 2 taki wyświetlacz znajdą w holu dworca (ten, w mojej opinii, jest dosyć niefortunnie zainstalowany przy wyjściu prowadzącym na postój taksówek, ale na szczęście jest on widoczny z okolic schodów ruchomych, prowadzących do tunelu). W ten sposób potencjalni pasażerowie komunikacji miejskiej, już na poziomie peronu, otrzymają informację o najbliższych odjazdach autobusów MZK.
Już po oficjalnym otwarciu dworca, wykonawca zainstalował także po jednym wyświetlaczu (przed każdym z wejść do przejścia podziemnego), informującym o odjazdach pociągów.
Niestety cały czas brakuje kompletu wyświetlaczy dla jednej z krawędzi peronowych przy peronie czwartym, co jest niezrozumiałe dla mnie.
Systemy dynamicznej informacji pasażerskiej są cały czas w trakcie testów, tak więc mam nadzieję że te brakujące elementy zostaną jeszcze zainstalowane. -
Bardzo dobra modernizacja, cieszy przede wszystkim estetyka, funkcjonalnosc oraz dobra jakosc materialow
-
świetna koncepcja, gratuluje i mam nadzieję, że teraz więcej miast (a można nawet PLK) będzie u Ciebie zamawiało konsultacje, bo na innych modernizowanych dworcach/peronach jest raczej tandeta i zupełny brak myślenia o podróżnych.