Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Dobre praktyki

Save our Buses – czyli kampania na rzecz transportu publicznego w Wielkiej Brytanii

Campaign for Better Transport to organizacja działająca w Wielkiej Brytanii, będąca autorytetem w dziedzinie zrównoważonego transportu. Jej członkowie już od 40 lat zabiegają o wygodny, tani, powszechny i przyjazny środowisku transport publiczny, poprawiający jakość życia mieszkańców. „Save our Buses” to jedna ze sztandarowych akcji prowadzonych przez organizację – jej celem jest zapobieganie likwidacji linii autobusowych na terenie Anglii i Walii.

Czytaj dalej...

Punktualność kolei ma nowych liderów

Ogłoszone przez UTK wyniki punktualności kursowania pociągów w I kwartale 2015 r. przynoszą ciekawe obserwacje. Najbardziej punktualnym przewoźnikiem na sieci PKP PLK jest operator, który stosuje najkrótsze czasy między przyjazdem składu na stację końcową i wyruszeniem jako nowy pociąg. Poza tym tradycyjnie już ze względu na brak robót torowych wskaźniki punktualności na sieci PKP PLK są wyższe na początku roku.

Czytaj dalej...

PKM i Gdańsk Śródmieście: w PLK to byłoby niemożliwe

Gdyby to PKP PLK było zarządcą nowego odcinka linii kolejowej Gdańsk Główny - Gdańsk Śródmieście pociągi musiałyby jeździć 2 razy rzadziej niż jeżdżą. Gdyby to PKP PLK budowało PKM inwestycja z pewnością nie byłaby gotowa na wrzesień, tak jak nie będzie gotowy odcinek Gdynia Główna – Gdańsk Osowa, który modernizuje PLK.

Czytaj dalej...

Jak modernizować linie kolejowe? Odkurzamy białego kruka kolejowej literatury.

W przeciągu ostatnich kilku lat PKP PLK udało się zwiększyć liczbę oddawanych do użytku po modernizacji odcinków linii kolejowych. Stało się to jednak za cenę permanentnego paraliżu przewozowego na modernizowanych liniach. W kolejnych latach natężenie prac nie będzie wcale mniejsze. Np. zamiast odcinka Poznań – Czempiń  będzie modernizowany odcinek Czempiń – Leszno, zamiast odcinka Rembertów – Sadowne będzie modernizowany odcinek Sadowne – Białystok, zamiast odcinka Radomsko – Częstochowa i Zawiercie – Ząbkowice będzie modernizowany odcinek Zawiercie – Częstochowa etc. Kluczowe pozostaje pytanie jak prowadzić prace torowe, aby nie paraliżować ruchu?

Czytaj dalej...

Szwajcaria – kraj miodem i taktem płynący.

Zapamiętaj jedną liczbę, a skorzystasz z pociągu czy autobusu bez problemu, bez sprawdzania rozkładów jazdy, dzwonienia na informację. Na tym polega ruch cykliczny. Ruch cykliczny (takt) w wielu krajach jest traktowany obecnie jako naturalny element dobrze przygotowanej oferty transportu publicznego. 

Czytaj dalej...

Kolej wąskotorowa – nie tylko do zabawy!

W Polsce kolej wąskotorowa kojarzy się z brudną ciuchcią wożącą kiedyś, w latach 50-tych, ludzi na targ z prędkością 30 km/h, albo w najlepszym razie z turystyczną atrakcją na sobotnią wycieczkę z dziećmi. Tymczasem na świecie wiele wąskotorówek to nie „kolejki” tylko, poważne koleje, przewożące tysiące ludzi do pracy, i to często zadziwiająco szybko.

Czytaj dalej...

Polska nie umie organizować komunikacji publicznej. Czechy tak.

Od niemal 4 lat funkcjonuje ustawa o publicznym transporcie zbiorowym, dająca narzędzia do tworzenia wspólnej taryfy przewozowej, określania sieci przewozowej i ustalania rozkładów jazdy. Mimo to wspólny bilet  na wszystkie środki transportu w województwie, autobusy dowożące pasażerów do kolei, a nie konkurujące z nią, cykliczne rozkłady jazdy, skoordynowane w węzłach przesiadkowych między liniami różnych przewoźników, to w Polsce rzadkość. Inaczej jest np. w Czechach.

Czytaj dalej...
Subskrybuj to źródło RSS