Menu
Kolej na dobrą kolej - Podpisz petycję

Dobre praktyki

Autobus do każdej wsi? W Czechach już tak jest. Od lat.

W ramach tzw. „Piątki Kaczyńskiego” znalazł się projekt wsparcia transportu autobusowego tak, aby przywrócić połączenia do mniejszych miejscowości. I słusznie. Bo pod względem dostępności do transportu publicznego poza miastami Polska rażąco odbiega nie tylko od bogatych krajów Unii Europejskiej, ale także (i to zdecydowanie!) od pozostałych krajów Grupy Wyszehradzkiej. Pokażemy to na przykładzie czeskiego Południowomorawskiego kraju.

Czytaj dalej...

Save our Buses – czyli kampania na rzecz transportu publicznego w Wielkiej Brytanii

Campaign for Better Transport to organizacja działająca w Wielkiej Brytanii, będąca autorytetem w dziedzinie zrównoważonego transportu. Jej członkowie już od 40 lat zabiegają o wygodny, tani, powszechny i przyjazny środowisku transport publiczny, poprawiający jakość życia mieszkańców. „Save our Buses” to jedna ze sztandarowych akcji prowadzonych przez organizację – jej celem jest zapobieganie likwidacji linii autobusowych na terenie Anglii i Walii.

Czytaj dalej...

Punktualność kolei ma nowych liderów

Ogłoszone przez UTK wyniki punktualności kursowania pociągów w I kwartale 2015 r. przynoszą ciekawe obserwacje. Najbardziej punktualnym przewoźnikiem na sieci PKP PLK jest operator, który stosuje najkrótsze czasy między przyjazdem składu na stację końcową i wyruszeniem jako nowy pociąg. Poza tym tradycyjnie już ze względu na brak robót torowych wskaźniki punktualności na sieci PKP PLK są wyższe na początku roku.

Czytaj dalej...

PKM i Gdańsk Śródmieście: w PLK to byłoby niemożliwe

Gdyby to PKP PLK było zarządcą nowego odcinka linii kolejowej Gdańsk Główny - Gdańsk Śródmieście pociągi musiałyby jeździć 2 razy rzadziej niż jeżdżą. Gdyby to PKP PLK budowało PKM inwestycja z pewnością nie byłaby gotowa na wrzesień, tak jak nie będzie gotowy odcinek Gdynia Główna – Gdańsk Osowa, który modernizuje PLK.

Czytaj dalej...

Jak modernizować linie kolejowe? Odkurzamy białego kruka kolejowej literatury.

W przeciągu ostatnich kilku lat PKP PLK udało się zwiększyć liczbę oddawanych do użytku po modernizacji odcinków linii kolejowych. Stało się to jednak za cenę permanentnego paraliżu przewozowego na modernizowanych liniach. W kolejnych latach natężenie prac nie będzie wcale mniejsze. Np. zamiast odcinka Poznań – Czempiń  będzie modernizowany odcinek Czempiń – Leszno, zamiast odcinka Rembertów – Sadowne będzie modernizowany odcinek Sadowne – Białystok, zamiast odcinka Radomsko – Częstochowa i Zawiercie – Ząbkowice będzie modernizowany odcinek Zawiercie – Częstochowa etc. Kluczowe pozostaje pytanie jak prowadzić prace torowe, aby nie paraliżować ruchu?

Czytaj dalej...

Szwajcaria – kraj miodem i taktem płynący.

Zapamiętaj jedną liczbę, a skorzystasz z pociągu czy autobusu bez problemu, bez sprawdzania rozkładów jazdy, dzwonienia na informację. Na tym polega ruch cykliczny. Ruch cykliczny (takt) w wielu krajach jest traktowany obecnie jako naturalny element dobrze przygotowanej oferty transportu publicznego. 

Czytaj dalej...
Subskrybuj to źródło RSS